شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

۱۷ روزنامه‌نگار «جمهوریت» مخالف دولت ترکیه محاکمه شدند

 

محاکمه مدیران و روزنامه نگاران روزنامه «جمهوریت»،  یکی از معتبرترین روزنامه های مخالف دولت ترکیه، امروز دوشنبه ۲مرداد در دادگاهی در استانبول آغاز شد.

به گزارش خبر گزاری فرانسه (AFP)  متهمان این پرونده که از پاییز سال گذشته تحت شرایط اضطراری پس از کودتای نافرجام در ترکیه، دستگیر شده بودند، جرایم مربوط به تروریسم و همکاری با یک سازمان تروریستی عنوان شده است.

براساس این گزارش، در مجموع  ۱۷نفر از کارکنان روزنامه «جمهوریت» از جمله نویسندگان، کاریکاتوریست‌ها و مدیران، در دادگاهی در استانبول در حالی محاکمه شدند که بسیاری از حامیان این روزنامه نگاران و فعالان مدنی در خارج از دادگاه تجمع کرده و خواستار آزادی این متهمان شدند.

آنها در حالی که ده‌ها بادکنک رنگارنگ را در هوا رها کردند از بیرون محل دادگاه شعار می دادند «ساکت نشوید! آزادی مطبوعات یک حق است!»
یکی از متهمان تورهان گونای، ۷۱ ساله است که سردبیر بخش کتاب روزنامه جمهوریت است.

در صورت محکوم شدن،  این متهمان با حکم هایی سنگین و حبس‌هایی طولانی مدت، از جمله  ۴۳ سال حبس روبرو خواهند شد. روزنامه «جمهوریت» که در سال ۱۹۲۴ تآسیس شد، قدیمی‌ترین روزنامه در ترکیه است.
«جمهوریت» از معدود رسانه‌های منتقد و مخالف دولت اردوغان است. مطبوعات در ترکیه به طور عمده  تحت نفوذ رسانه‌های طرفدار دولت هستند و به‌طور فزاینده‌ای از به چالش کشیدن دولت عقب‌نشینی کرده‌اند.

پس از کودتای نافرجام در ترکیه، ده‌ها هزار نفر به اتهام ارتباط با گروه‌های مرتبط با کودتاگران از جمله روزنامه‌نگاران و سردبیران رسانه‌ها از کار اخراج و یا بازداشت شدند. گروه‌های حامی آزادی رسانه‌ها می‌گویند که در این تحولات رسانه‌ها در ترکیه آماج شدیدترین محدودیت‌ها قرار گرفته و حدود ۱۵۰رسانه در کشور تعطیل شده‌اند.

بر اساس آخرین گزارش  خبرنگاران بدون مرز (RSF)، ترکیه از نظر آزادی مطبوعات در رده ۱۵۵ و بعد از  بولیوی و جمهوری دموکراتیک کنگو  قرار دارد.
بر اساس گزارش (P24) گروه آزادی مطبوعات، ۱۶۶ روزنامه نگار در ترکیه در زندان هستند.
 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More