شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

۱۶ کشته و بیش از ۸۰ زخمی در حمله به سفارت فرانسه در بورکینافاسو

 

مهاجمان مسلح روز جمعه ۱۱ اسفندماه، به سفارت فرانسه و ستاد مرکزی ارتش در اوآگادوگو، پایتخت بورکینافاسو حمله کردند.

به گزارش خبرگزاری بی‌.بی. سی و به نقل از مقامات دولتی در جریان این حمله، ۸ نیروی امنیتی، ۸ تن از مهاجمان و بیش از ۸۰ نفر زخمی شدند.

ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه در این ارتباط گفت که بدون شک این یک حمله تروریستی بوده است.

 

 

کلمنت ساوادوگو، وزیر امنیت بورکینافاسو نیز از وقوع همزمان حمله انتحاری دیگری با یک خودروی بمب گذاری شده در ستاد مرکزی ارتش این کشور خبر داد و گفت که به احتمال زیاد هدف این حمله جلسه ضد تروریسم در این مرکز بوده است.

او گفت که در اثر این حمله یک اتاق به کلی نابود شده ولی این جلسه به مکان دیگری انتقال یافته است.

 

 

فاصله میان ستاد مرکزی ارتش و سفارت فرانسه در آواگادوگو حدود یک کیلومتر است و دفتر نخست وزیری نیز در همین منطقه قرار دارد. این سومین حمله بزرگی است که در بورکینافاسو و طی دو سال اخیر صورت می گیرد.

با وجود این که مسئولیت حملات قبلی را اسلام‌گرایان افراطی بر عهده گرفتند، تا کنون هیچ شخص و یا گروهی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته است.

پلیس بورکینا فاسو در بیانیه‌ای از آماده باش نیروهای خود در سطح شهر خبر داد و گفت که از مردم خواسته تا هوشیار باشند.

به گزارش شاهدان عینی مردان مسلح پس از پیاده شدن از یک خودرو و قبل از حرکت به سوی سفارت شروع به شلیک کرده‌اند.

شهردار اوآگادوگو در گفتگویی با روزنامه لوموند فرانسه از کشته شدن مهاجمان خبر داد و بدون ارئه اطلاعات بیشتر گفت: «ظاهرا این یک حمله جهادی است.»

یکی از شاهدان عینی به یک شبکه تلویزیون محلی گفت« «ما چهار نفر را دیدیم که با لباس غیر نظامی، جلیقه ، کوله پشتی و اسلحه کلاشینکف تلاش داشتند تا از سمت شرق سفارت‌خانه وارد آن شوند ولی پس از ناموفق بودن به سمت ضلع غربی رفتند تا از آن جهت وارد شوند. ما دیدیم که آن ها یک خودرو را به آتش کشیدند و وقتی که به پشت بام رفتیم صدای شلیک مسلسل را می‌شنیدیم.»

گفتنی است که این حملات در حالی صورت می‌گیرد که در روزهای اخیر محاکمه متهمان کودتای نافرجام سه سال پیش در بورکینافاسو آغاز شده است.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More