شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ییلدریم: تلاش‌های تجزیه‌طلبانه در «کردستان عراق» تهدیدی برای ترکیه است

 

بن علی یلدریم نخست وزیر ترکیه روز پنج‌شنبه ششم شهریورماه، اعلام کرد که مقامات کشورش، ایران و عراق، به گفت‌وگوهای خود درباره همه‌پرسی «استقلال» اقلیم کردستان ادامه‌ می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، یلدریم که به مناسبت افتتاح شماری از پروژهای اقتصادی در شمال ترکیه سخنرانی می‌کرد، با اشاره به همه‌پرسی انجام شده در کردستان عراق، اظهار داشت که «هر گونه تلاش تجزیه‌طلبانه در مرزهای جنوبی، تهدیدی برای امنیت ملی ترکیه به شمار می‌رود».

وی در این زمینه تأکید کرد:« کشورهای جهان بدانند که ما در برابر اوضاع به وجود آمده (در اقلیم کردستان عراق)، واکنش نشان خواهیم داد».

نخست وزیر ترکیه ترکیه افزود که کشورش خواهان آغاز بحران‌های جدید در منطقه نیست.

وی با اشاره به مقامات اربیل در پافشاری آنها به برگزاری همه‌پرسی گفت:« کسانی که بذر جدایی‌طلبی را برای منافع شخصی کاشته‌اند، بدترین اهانت را به کُردها، عرب‌ها و ترکمن‌ها، در شمال عراق، روا داشتند».

از سوی دیگر، خبرگزاری ایرنا، گزارش داد که یلدریم پس از تماس تلفنی با اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری ایران در مصاحبه با خبرنگاران گفت: ترکیه در موضوع همه پرسی اقلیم کردستان عراق همکاری نزدیکی با ایران و عراق دارد و به همکاری با این دو کشور در این زمینه ادامه خواهد داد.

وی از تداوم همکاری نزدیک با تهران و بغداد در خصوص اقلیم کردستان عراق خبر داد و بیان کرد: اقداماتی که منجر به تجزیه منطقه، تغییر مرزها و ایجاد دولت های ساختگی شود، آرامش و امنیت منطقه را تهدید می کند.

نخست وزیر ترکیه، درباره اعمال تحریم علیه اقلیم کردستان عراق نیز بیان کرد: گام های عملی در این زمینه آغاز شده و وزارت امور خارجه ترکیه بیانیه‌ای مبنی بر جلوگیری از بازگشت نماینده اقلیم کردستان عراق به دفتر ترکیه صادر کرده است.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More