شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

یک مقام سازمان ملل: تنش‌های اخیر در خاورمیانه می‌تواند به عراق ضربه بزند

جنین هنیس پلاسخارت، فرستاده ویژه سازمان ملل در امور عراق، هشدار داد که تنش‌های کنونی در خاورمیانه ممکن است «ضربه محکمی» به تلاش‌ها برای بازسازی عراق پس از شکست گروه دولت اسلامی (داعش) و تبدیل آن به یک کشور با ثبات وارد کند.

او روز چهارشنبه ششم شهریور، در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت که باید از هر اقدامی که مانع رسیدن به این چشم‌انداز می‌شود، پرهیز کرد. 

اظهارات این مقام سازمان ملل در حالی است که دولت عراق تلاش می‌کند تنش میان دو متحد خود، یعنی ایران و آمریکا را مدیریت کند.

اما در هفته‌های اخیر، با حمله علیه مواضع شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران، تنش‌ها در عراق افزایش یافته است. برخی از مقام‌های آمریکایی گفته‌اند که این حمله‌ها از سوی اسرائیل انجام شده است.

هنیس پلاسخارت تاکید کرد که رهبران عراق باید کاری کنند که کشورشان محل دیدار بازیگران بین‌المللی و منطقه‌ای برای رسیدن به ثبات باشد، نه این که به جایی برای جنگ‌های نیابتی تبدیل شود.

او از اراده دولت بغداد برای تحت کنترل درآوردن همه شبه‌نظامیان عراقی، از جمله شبه‌نظامیان شیعی مورد حمایت ایران، و ادغام آن‌ها در ارتش این کشور استقبال کرد. این در حالی است که هنوز این تصمیم کاملا اجرا نشده است.

فرستاده ویژه سازمان ملل در امور عراق بر پیگیری این تصمیم تاکید کرد.

جاناتان کوهن، جانشین سفیر آمریکا در سازمان ملل نیز در این نشست گفت: «حمایت ایران از گروه‌های مسلح بی‌ثبات‌کننده در عراق که خارج از کنترل دولت عمل می‌کنند، حاکمیت ملی عراق را تضعیف و امنیت غیرنظامیان این کشور را تهدید می‌کنند.»

این مقام آمریکایی، «شبه‌نظامیان بی‌ثبات‌کننده» را به خروج از مراکز غیرنظامی فراخواند و خواستار جایگزینی آن‌ها با «نیروهای امنیتی حرفه‌ای پاسخگو» به دولت عراق شد.

نیروهای آمریکایی سال ۲۰۱۱ از عراق خارج شدند، اما در سال ۲۰۱۴ به درخواست دولت این کشور و برای مقابله با گروه دولت اسلامی که بخش‌های بزرگی از عراق را تصرف کرده بود، به این کشور بازگشتند.

جانشین سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد کرد که نیروهای آمریکایی که تعدادشان به حدود پنج هزار نفر می‌رسد، به درخواست دولت عراق عمل می‌کنند.

او همچنین گفت واشینگتن از «حق حاکمیت ملی عراق حمایت می‌کند و دایما علیه هر اقدام احتمالی بازیگران شروری که در عراق خشونت ایجاد می‌کنند، صحبت کرده است». 

بنا بر گزارش‌ها، دو ماه پس از صدور فرمان عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق، برای انحلال شبه‌نظامیان حشد شعبی که مورد حمایت جمهوری اسلامی‌اند، و ادغام این نیروها در ارتش عراق، برخی از آن‌ها همچنان در مقابل اجرای این فرمان مقاومت می‌کنند.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More