شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

یک مقام آمریکایی: دولت بایدن می‌خواهد مذاکرات وین را طی هفته‌های باقی مانده از دولت روحانی نهایی کند

پایگاه خبری اکسیوس به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داد دولت جو بایدن می‌خواهد توافق احیای برجام را طی شش هفته باقی مانده از دولت روحانی نهایی کند.

این مقام آمریکایی افزود: اگر مذاکرات تا ماه آگوست، مرداد آینده، و زمانی که انتقال قدرت در ایران اتفاق می‌افتد، طول بکشد، درباره قابل دسترس بودن توافق احتمالی نگرانی‌های جدی به وجود خواهد آمد.

اوخاطرنشان کرد که دلیل این نگرانی‌ها صرفا این نیست که احتمال دارد یک دولت محافظه‌کار در ایران روی کار بیاید، بلکه هرچه مذاکرات بدون پیشرفت ادامه یابد، شانس موفقیت کمتر می‌شود.

این مقام آمریکایی مشخص نکرد که موانع اصلی پیش روی مذاکرات وین چیست، اما گفت در زمینه کاهش تحریم‌های آمریکا و اقدامات هسته‌ای که ایران باید انجام دهد پیشرفت‌هایی حاصل شده است.

در همین حال، استفنی لیختنشتاین، خبرنگار دیپلماتیک ساکن وین، روز جمعه در یک رشته توییت به نقل از منابع آگاه نوشت که ششمین دور از گفت‌وگوهای احیای برجام به احتمال زیاد از روز یک‌شنبه موقتا به مدت حدود یک هفته متوقف خواهد شد.

از سوی دیگر، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در ترکیه دیدار کرد. در جریان این دیدار دو طرف بر اساس بیانیه اتحادیه اروپا درباره برجام گفت‌وگو کردند و بر ادامه تعهدشان به مذاکرات احیای توافق هسته‌ای تاکید کردند.

بورل پس از دیدار خود با ظریف در توییتی نوشت که در این نشست از پیشرفت‌های صورت گرفته در مذاکرات وین طی هفته‌های اخیر استقبال کرده است. او در عین حال با اشاره به اینکه موضوعات مشکلی هنوز باقی مانده تاکید کرد همه طرفین حاضر در این مذاکرات باید از فرصت سیاسی موجود استفاده کرده و انعطاف‌پذیر باشند.

او با اشاره به انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در روز جمعه، از تهران خواست به تعهدات خود پایبند باقی بماند.

کاظم غریب‌آبادی، سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نیز در توییتی نوشت عباس عراقچی، سرپرست تیم مذاکره کننده ایران، با رافائل گروسی، مدیرکل آژانس دیدار کرده و آنها درباره آخرین تحولات گفت‌وگوها درباره برجام و کمک احتمالی آژانس به این فرآیند بحث کردند.

هفته گذشته، عباس عراقچی، رییس تیم مذاکره کننده ایران در وین گفته بود اگرچه رسیدن به توافق در دور کنونی گفت‌وگوها محتمل نیست، ایران هیچ علاقه‌ای به «اتلاف وقت» ندارد و انتخابات نیز عامل تعیین‌کننده‌ای به شمار نمی‌آید.

روز چهارشنبه نیز، رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت برای احیای برجام باید تا روی کار آمدن دولت جدید در ایران منتظر بود.

تازه چه خبر؟
منصور پوریان رییس شورای تامین دام کشور با اشاره به شرایط اقتصادی ایران و گرانی گوشت، اعلام کرد مردم «مصرف گوشت گوسفندی را تقریبا حذف کرده‌اند و حتی...More
هشت ماه پس از أغاز واکسیناسیون در ایران، وزارت بهداشت در دستورالعملی به مراکز واکسیناسیون، از مسئولان تزریق واکسن خواسته نسبت به صحت نوع واکسن تزریقی...More
محمد اسلامی، معاون ابراهیم رییسی و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت این کشور اصرار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای نصب دوربین در مکان‌های صدمه‌دیده...More
مسعود شفیعی رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران با هشدار نسبت به سرعت افزایش جمعیت در شهرهای حاشیه تهران اعلام کرد: «در برخی از شهرهای...More
بر اساس نتایج تازه‌ترین نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) ۱۴/۲ درصد از شهروندان ایرانی بالای ۱۸ سال «اصلا تمایلی به زدن واکسن کرونا...More