شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

یک مقام‌ اطلاعاتی کرد: خبر خروج آمریکایی‌ها را از توییتر شنیدیم

مجله آمریکایی نیوزویک به نقل از یک مقام اطلاعاتی کرد نوشت نیروهای مبارز کرد سوریه اطلاعی از تصمیم دولت دونالد ترامپ برای خروج نظامیان آمریکایی از شمال‌شرق سوریه نداشتند و خبر مربوط به این موضوع را اولین بار در توییتر دیدند.

این مقام کرد به نیوزویک گفت: «وقتی خبر خروج آمریکایی‌ها را از توییتر شنیدیم، هیچ نظری نداشتیم. این چه تصمیم احمقانه‌ای بود!»

این مقام اضافه کرد: «هیچ‌کس در دولت آمریکا در این باره به ما حرف نزد.»

نیوزویک نوشت دستگاه سیاست خارجی آمریکا، وزارت دفاع و رهبران حزب جمهوری‌خواه همه و همه از تصمیم ترامپ برای خروج نیروهای آمریکایی در پی گفت‌وگوی تلفنی با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، غافلگیر شدند. 

دولت آمریکا در ابتدای آغاز جنگ داخلی سوریه، با شبه‌نظامیانی که هم‌اکنون از حمایت ترکیه برخوردارند هم‌پیمان بود اما با گذشت زمان و تسلط داعش بر این شبه‌نظامیان، دولت آمریکا به سمت مبارزان کرد موسوم به نیروهای دموکراتیک سوریه تغییر جهت داد.

ترامپ در پی مذاکره تلفنی یکشنبه گذشته خود با اردوغان، در اقدامی ناگهانی تصمیم خود را برای خروج نظامیان آمریکایی از سوریه اعلام کرد. در پی این اقدام و به‌رغم مخالفت وزارت دفاع آمریکا، دولت ترکیه عملیات خود را علیه مواضع کردها آغاز کرد. 

مقام اطلاعاتی فوق به نیوزویک گفت: «ما در حال طراحی استراتژی خودمان برای محو کامل داعش و حیات تحریرالشام از منطقه بودیم....اینها خطر بزرگی نه فقط برای ما کردهای عراق بلکه برای کشورهای غربی بودند.»

به نوشته نیوزویک، تصمیم ترامپ به خروج نظامیان از سوریه حتی افراد سابقه‌دار در جامعه اطلاعاتی آمریکا را نیز غافلگیر کرد و برخی گفتند این تصمیم به علت نگرانی ترکیه از ائتلاف آمریکا و کردهایی که ترکیه آنها را «دشمن»  و «تروریست» می‌خواند، ناشی شده است.

  یک مقام سابق ارشد اطلاعاتی آمریکا به این مجله گفت: «این مساله کردها هم همیشه دردسر بود. اگر قرار باشد از دوستانت حفاظت کنی باید حقیقت را به آنها بگویی.» 

او اضافه کرد: «اگر با من بود، آنها را از قبل برای رویدادهای پیش‌بینی‌نشده آماده می‌کردم و به آنها می‌گفتم ما در حال رفتنیم و اگر ترک‌ها وارد شوند چه می‌کنید.»

نیوزویک نوشت تاکنون فقط ۵۰ تن از نیروهای ویژه آمریکا از سوریه خارج شده‌اند.

کردهای سوریه از آمریکا خواسته‌اند یا از آنان در مقابل حملات ترکیه محافظت کند یا با مداخله جلوی حملات را بگیرد. این کردها بیم آن را دارند که حملات ترکیه سبب تغییر در ترکیب جمعتی مناطق مرزی به نفع سنی‌های سوریه شود.

تاکنون هیچ نشانه‌ای از سوی ترکیه مبنی بر تمایل به توقف عملیات مشاهده نشده و دولت آمریکا نیز تمایلی به مداخله مستقیم در این موضوع از خود نشان نداده است.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More