شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

یکی از رهبران معترضان بلاروس بازداشت شد

یک رسانه محلی بلاروس از بازداشت ماریا کولسنیکوا، از رهبران معترضان این کشور، در مرکز شهر مینسک از سوی افراد ناشناس خبر داد.

کولسنیکوا آخرین نفر از گروه سه نفره زنان سیاستمدار منتقد حکومت بلاروس است که در کشور مانده بود. 

سوتلانا تیخانوفسکایا، رهبر معترضان بلاروس که بلافاصله پس از انتخابات به لیتوانی پناهنده شد، و ورونیکا تسپکالو، دیگر رهبر معترضان که او نیز از کشور خارج شد، دیگر اعضای این گروه سه نفره هستند.

این سه پیش از انتخابات با تشکیل ائتلافی برای شکست دادن لوکاشنکو در انتخابات متحد شده بودند.

کولسنیکوا با انتقادهای تند علیه الکساندر لوکاشنکو، رییس جمهوری بلاروس، نقش مهمی در به راه افتادن جنبش اعتراضی پس از انتخابات اخیر این کشور داشته است.

خبرگزاری روسی اینترفاکس به نقل از پلیس مینسک نوشت که این رهبر معترضان بازداشت نشده، اما متحدان کولسنیکوا اعلام کرده‌اند که گزارش‌ها درباره بازداشت او را بررسی می‌کنند.

بازداشت کولسنیکوا هرچند که هنوز به تایید مقام‌های رسمی نرسیده، نشان‌دهنده افزایش تلاش حکومت برای تضعیف رهبری تظاهرات ضددولتی در بلاروس است.

ده‌ها هزار معترض، روز یکشنبه، در چهارمین یکشنبه پیاپی پس از انتخابات، به خیابان‌ها آمدند و خواستار کناره‌گیری لوکاشنکو از قدرت شدند.

بر اساس اعلام مقام‌های بلاروس، ۶۳۳ نفر در این تظاهرات بازداشت شدند. علاوه بر نیروهای امنیتی و ارتش، نیروهای لباس‌شخصی نیز برای سرکوب معترضان بلاروس وارد عمل شدند.

الگا کوالکوا، دیگر فعال سیاسی زن بلاروس، روز شنبه به لهستان رفت و اعلام کرد در بلاروس با خطر بازداشت مواجه بود.

او یک هفته پیش اعلام کرده بود که همراه با ویکتور باباریکو، از مخالفان زندانی، یک حزب جدید سیاسی را تشکیل خواهد داد.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More