شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

یونیسف: کرونا دو میلیون زن دیگر را در خطر ناقص‌سازی اندام جنسی قرار داده است

 

صندوق کودکان سازمان ملل متحد، یونیسف، هشدار داد به دلیل شیوع کرونا، ۲ میلیون زن دیگر در جهان طی یک دهه آینده در معرض خطر ناقص‌سازی اندام جنسی قرار دارند.

هنریتا فور از یونیسف و ناتالی کانم، از صندوق جمعیت سازمان ملل متحد، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند: «دو میلیون مورد دیگر از ناقص‌سازی اندام جنسی زنان ممکن است در دهه آینده انجام شود، زیرا شیوع کرونا مدارس را بسته و برنامه‌های محافظت از دختران از این اقدام شوم را مختل کرده است.»

در این بیانیه تاکید شده است: «ما باید هم‌اکنون برای جلوگیری از تحقق آن اقدام کنیم.»

پیش از شیوع کرونا، اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد این گونه طراحی شده بود که تا سال ۲۰۳۰ به ناقص‌سازی اندام جنسی دختران در جهان پایان داده شود.

اما این دو مقام بین‌المللی در بیانیه مشترکشان، بر عزم خود برای چهار میلیون دختر و زنی که هر سال در سراسر جهان در خطر ناقص‌سازی اندام جنسی قرار دارند، تاکید کردند.

آنان از دولت‌های جهان، سازمان‌های پزشکی و گروه‌های مدافع حقوق بشر و همچنین معلمان، کارکنان بخش بهداشت و حتی رهبران مذهبی خواستند تا در این زمینه «با یکدیگر متحد باشند، تامین مالی کنند و اقدام کنند».

بر اساس اعلام یونیسف و صندوق جمعیت سازمان ملل متحد، برای رسیدن به هدف سازمان ملل متحد برای ریشه‌کنی ناقص‌سازی اندام جنسی زنان تا سال ۲۰۳۰، به ۲/۴ میلیارد دلار بودجه نیاز است؛ یعنی برای هر زن کمتر از ۱۰۰ دلار.

همزمان با شیوع ویروس کرونا در جهان و تعطیلی مدارس، معلمان نسبت به ترک تحصیل دختران هشدار داده‌اند.

در ماه ژوئیه، مرکز اطلاعات سلامت و درمان اجتماعی بریتانیا اعلام کرد که ۶۵۹۰ مورد ناقص‌سازی اندام جنسی زنان در فاصله آوریل سال ۲۰۱۹ تا مارس سال ۲۰۲۰ در انگلستان صورت گرفته که ۴۷۵ مورد آن بر روی افراد زیر یک سال انجام شده است.

ناقص‌سازی اندام جنسی دختران از سال ۱۹۸۵ در بریتانیا ممنوع اعلام شده و قانونی در این زمینه در سال ۲۰۰۳ نیز به تصویب رسید که خروج دختران از کشور را برای انجام ناقص‌سازی اندام جنسی در خارج از کشور ممنوع می‌کند.

ختنه زنان به هرگونه روندی اطلاق می‌شود که به دلایل غیرپزشکی اندام‌های تناسلی زن را تغییر می‌دهد یا به آن آسیب می‌زند.

این عمل با انگیزه‌های فرهنگی، مذهبی، اجتماعی مختلف صورت می‌گیرد و تعدادی از اقلیت‌ها به اشتباه بر این باورند که ناقص‌سازی اندام جنسی دختر، او را برای ازدواج آماده می‌کند.

ناقص‌سازی اندام جنسی دختران، عملی بسیار دردناک است که منجر به آسیب‌ها و ناراحتی دائمی می‌شود. مشکل در رابطه جنسی، ناباروری، بی‌اختیاری در ادرار و آسیب‌های روانی مثل خودزنی، از دیگر پیامدهای این عمل است.

 

 

همچنین بروز عفونت‌های شدید پس از عمل ناقص‌سازی اندام جنسی به دلیل شرایط غیربهداشتی، غیرقانونی و زیرزمینی آن، یکی از این پیامدهاست.

گروه‌های فعال در زمینه حقوق زنان استفاده از واژه ختنه را رد کرده و این عمل را ناقص‌سازی اندام جنسی زن می‌خوانند.

در ایران، آمار دقیقی از ناقص‌سازی اندام جنسی دختران از سوی مقام‌های رسمی ارائه نمی‌شود، اما بر اساس برخی گزارش‌ها، بیشترین موارد ناقص‌سازی اندام جنسی دختران در استان هرمزگان صورت می‌گیرد.

این عمل در مناطقی در استان‌های دیگر ایران از جمله کردستان و کرمانشاه هم انجام می‌شود.

ششم فوریه روز جهانی مبارزه با ناقص‌سازی اندام جنسی دختران است.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More