شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

یورش شبانه و شدیدترین حمله هواداران حزب‌الله به معترضان لبنانی

 

هواداران گروه‌های شیعی حزب‌الله و امل شبانه به معترضان لبنانی که یک پل اصلی را در بیروت مسدود کرده بودند، حمله کردند که بر اساس گزارش دفاع غیر نظامی لبنان، پنج نفر در این درگیری زخمی شدند.

پس از ساعت‌ها درگیری در نیمه‌های شب و بامداد روز دوشنبه چهارم آذر، میان معترضان و هواداران حزب‌الله و امل، پلیس لبنان و نیروهای امنیتی این کشور آنان را در یکی از پل‌های اصلی شهر بیروت (Ring) جدا کردند.

این اولین بار نیست که هواداران حزب‌الله با معترضان لبنانی درگیر می‌شوند، اما بر اساس تصاویری که از این درگیری در رسانه‌های لبنانی منتشر شده، به نظر می‌رسد این خشن‌ترین درگیری میان هواداران حزب‌الله و امل با معترضان لبنانی بوده است، به طوری که پلیس برای متفرق کردن جمعیت، از گاز اشک‌آور استفاده کرد.

حزب‌الله لبنان و امل، هر دو در دولت ائتلافی سعد حریری که در میانه اعتراضات لبنان استعفا داده، اما همچنان بر سر کار است، حضور دارند.

این در حالی است که معترضان لبنانی از بیش از پنج هفته پیش تاکنون خواستار برکناری همه نیروهای سیاسی در این کشور هستند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در حالی که هواداران حزب‌الله و امل با در دست داشتن پرچم این گروه‌های شیعی فریاد می‌زدند: «شیعه، شیعه»، معترضان لبنانی نیز در مقابل شعار می‌دادند: «ثوره، ثوره» (انقلاب، انقلاب).

همچنین طرفداران حزب‌الله شعار «۷ می» را سردادند که اشاره به روز ۷ می سال ۲۰۰۸ است که نیروهای حزب‌الله کنترل بخش‌هایی از بیروت را در دست گرفتند.

شبکه تلویزیونی الجدید لبنان گزارش داد حمله نیروهای حزب‌الله زمانی آغاز شد که آنان معترضان را به سردادن شعارهای تند علیه حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله متهم کردند. اما رویترز گفت که این روایت از درگیری را نمی‌تواند تایید کند.

رسانه‌های لبنانی همچنین از درگیری این دو گروه در میدان ریاض الصلح لبنان خبر داده‌اند. به گزارش این رسانه‌ها، در ابتدا هواداران حزب‌الله با معترضان درگیر شدند و سپس هواداران امل نیز به آنان پیوستند.

در حالی که حزب‌الله لبنان هنوز رسما در این زمینه موضع‌گیری نکرده، یکی از معترضان گفت: «من احساس می‌کنم که حزب‌الله بیشتر به مقابله با ارتش لبنان می‌پردازد تا معترضان. آنچه امروز گذشت، پیامی آشکار به فرمانده ارتش بود. من احساس می‌کنم که حزب‌الله نیاز به یک شهید دارد تا حمایت جلب کند.»

خبرگزاری ملی لبنان نیز از ورود هواداران جوان موتورسوار حزب‌الله به میان معترضان لبنانی خبر داد که پس از مداخله نیروهای ضد شورش عقب‌نشینی کردند.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More