شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

یازدهمین یکشنبه اعتراض در بلاروس؛ فراخوان اعتصاب سراسری از روز دوشنبه

 

ده‌ها هزار تن در بلاروس روز یکشنبه برای یازدهمین هفته پیاپی پس از انتخابات مورد مناقشه این کشور و با وجود سرکوب‌های گسترده، در مینسک و برخی شهرهای دیگر تظاهرات کردند و بار دیگر خواستار کناره‌گیری الکساندر لوکاشنکو از مقام ریاست جمهوری شدند.

معترضان تهدید کرده‌اند در صورت عدم کناره‌گیری لوکاشنکو، از روز دوشنبه اعتصابات سراسری را آغاز خواهند کرد.

در تظاهرات روز یکشنبه در مینسک، معترضان با در دست داشتن پرچم دو رنگ قرمز و سفید، به نشانه اعتراضات بلاروس، فریاد می‌زدند: «اعتصاب».

به گزارش رویترز، دوازده ایستگاه مترو بسته شده بود و نیروهای پلیس ضدشورش نقاب‌دار در خیابان‌ها مستقر شده بودند. همچنین حکومت اینترنت تلفن‌های همراه در مینسک را قطع کرده بود.

بنا بر اعلام یک انجمن محلی روزنامه‌نگاران، دو روزنامه‌نگار در تظاهرات روز یکشنبه بازداشت شدند. 

همچنین خبرگزاری روسی ریانووستی به نقل از وزارت کشور بلاروس از دستگیری ده‌ها نفر از معترضان خبر داده و اعلام کرده است نیروهای امنیتی برای پراکندن تظاهرکنندگان در شهر لیدا در غرب بلاروس از گاز اشک‌آور استفاده کردند.

خبرگزاری رویترز تاکید کرده که با وجود تظاهرات مداوم معترضان، به نظر نمی‌رسد که لوکاشنکو از قدرت کناره‌گیری کند. او در بیش از ربع قرن گذشته بر بلاروس حکومت کرده و از حمایت روسیه برخوردار است.

در جریان اعتراضات بلاروس، رهبران اصلی این اعتراضات زندانی‌ شده یا از کشور خارج شده‌اند.

در حالی که لوکاشنکو مدعی است که بیش از هشتاد درصد آرا را در انتخابات اخیر ریاست جمهوری به دست آورده، مخالفان او را به تقلب در انتخابات متهم کرده‌اند.

سوتلانا تیخانوفسکایا که در انتخابات اخیر ریاست جمهوری بلاروس نامزد مخالفان دولت بود و اکنون در تبعید به سر می‌برد، با انتشار بیانیه‌ای خواستار اعتصابات سراسری در صورت کناره‌گیری نکردن لوکاشنکو شده است.

همچنین آزادی همه زندانیان سیاسی و برگزاری انتخابات جدید ریاست جمهوری از دیگر خواسته‌های مخالفان است.

در حالی که قرار است این اعتصابات از روز دوشنبه آغاز شود، لوکاشنکو ضرب‌الاجل مخالفان در این زمینه را رد کرده است.

پیشتر آمریکا، بریتانیا، اتحادیه اروپا و کانادا تحریم‌هایی را علیه مقام‌های عالی‌رتبه بلاروس به اتهام نقش داشتن در سرکوب مخالفان وضع کرده‌اند.

این در حالی است که لوکاشنکو کشورهای غربی را به مداخله در امور داخلی بلاروس متهم کرده، اما کمک‌های روسیه در این زمینه را رد نکرده است.

رییس جمهوری بلاروس روز شنبه در یک گفت‌وگوی تلفنی با مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا گفت که بلاروس و روسیه آماده‌اند به طور مشترک به تهدیدهای خارجی واکنش نشان دهند.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More