شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

گوایدو برای مهار مشکلات اقتصادی ونزوئلا از کمک‌های بین‌المللی استفاده می‌کند

 

خوان گوایدو، رئيس‌جمهوری خودخوانده ونزوئلا  در جمع هوادارانش ظاهر شد. او می‌گوید برای تشکیل کابینه و مهار مشکلات  اقتصادی این کشور از کمک‌های بین‌المللی استفاده خواهد کرد.

روسیه ساعتی قبل گفت اگر آمریکا حمایت از دولت گوایدو را به شورای امنیت سازمان ملل برد، به آن رای نخواهد داد.

گوایدو همچنین گفته است، در صورتی که نیکلاس مادورو داوطلبانه از قدرت کناره‌گیری کند، او را مشمول عفو قرار خواهد داد.

گفته می‌شود  رهبر مخالفان ونزوئلا در حال رایزنی با بخش‌های مختلف بدنه قدرت از جمله ارتش است تا به گفته خودش به بحران سیاسی دامنه‌دار در کشور پایان دهد.

از سوی دیگر جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید دیروز پنجشنبه چهارم بهمن از تمرکز ایالات متحده بر قطع دسترسی حکومت نیکلاس مادورو به منابع درآمدی‌اش خبر داد.

به گزارش رویترز، جان بولتون اظهار داشته که «منابع مالی حکومت غیر قانونی مادورو» می‌باید در اختیار خوان گوایدو، رقیب او قرار گیرد.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید این اظهارات را یک روز پس از آن بیان کرد که دولت مادورو در پی حمایت آمریکا از خوان گوایدو، رهبر خودخوانده ونزوئلا، تمامی روابط دیپلماتیک خود با آمریکا را قطع کرد.

بحران سیاسی در ونزوئلا پس از آن ابعاد تازه‌ای به خود گرفت که در جریان تظاهرات چهارشنبه سوم دی، خوان گوآیدوی ۳۵ ساله در اقدامی بی‌سابقه، در برابر هزاران تن از مخالفان دولت خود را رئیس‌جمهور دوره انتقالی خواند. در پی آن جبهه‌بندی‌های خارجی آشکارتر شد.

بلافاصله پس از این اقدام خوان گوایدو، رئیس مجلس ملی ونزوئلا، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا ضمن «نامشروع» حکومت مادورو، حمایت خود را از «ریاست‌جمهوری موقت گوآیدو» اعلام کرد.

در واکنش به موضع‌گیری کاخ سفید، کاراکاس دستور داد تا سفارت و کنسولگری‌های ونزوئلا در آمریکا تعطیل شوند و به دیپلمات‌های آمریکایی ۷۲ ساعت فرصت داد تا خاک ونزوئلا را ترک کنند. این درحالی است که خوان گوایدو، رئیس‌جمهوری خودخوانده از آنها خواسته تا در کشور بمانند.

علاوه بر آمریکا، برخی کشورها از جمله کانادا، برزیل، شیلی، آرژانتین و پرو نیز حمایت خود را از رئیس‌جمهوری موقت اعلام کرده‌اند.

ایران ضمن حمایت از نیکلاس مادورو، هر گونه هرگونه دخالت خارجی در آن کشور را محکوم کرده است. بولیوی، چین، روسیه و  ترکیه هم حمایت خود را از مادورو اعلام کرده‌اند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More