شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

گوآیدو به ونزوئلا بازگشت، هوادارانش به خیابان‌ها آمدند

خوان گوآیدو، رهبر مخالفان در ونزوئلا، از سفر یک‌هفته‌ای خود به کشورهای آمریکای لاتین که به منظور سازماندهی فعالیت‌هایی علیه ریاست جمهوری نیکلاس مادورو انجام شده بود، به کشورش بازگشت.

همزمان با ورود او به ونزوئلا در روز دوشنبه گروه وسیعی از هوادارانش با تجمع در خیابان‌ها، اعتراض‌های ضد دولتی را از سر گرفتند.

رییس‌ جمهوری خودخوانده ونزوئلا در بدو ورود به کشورش گفت: «‌ما در ونزوئلا هستیم و به پیشروی خود ادامه می‌دهیم»

او روز یکشنبه در توییتی نوشته بود: «بازگشت خود را به کشور اعلام می‌کنم. از مردم ونزوئلا می‌خواهم فردا (دوشنبه) راس ساعت ۱۱ صبح (۶:۳۰ عصر به وقت تهران) در سراسر کشور بسیج شوند.»

ریاست ‌جمهوری گوآیدو تاکنون از سوی ۵۰ کشور به رسمیت شناخته شده است.

بازگشت او به ونزوئلا با اما و اگرهای فراوانی همراه بود. احتمال می‌رفت گوآیدو به علت زیر پا گذاشتن حکم ممنوع‌الخروجی‌اش به محض بازگشت بازداشت شود. 

گوآیدو در پیام ویدئویی گفته بود: «البته اگر حکومت بخواهد ما را حبس کند، این آخرین اشتباهش خواهد بود.»

او از «نیروهای مسلح» ونزوئلا خواسته بود «رسالت تاریخی» خود را به سرانجام برسانند. به گفته گوآیدو، تاکنون ۷۰۰ نفر از اعضای ارتش ونزوئلا «در راستای قانون اساسی» از سمت خود کناره‌گیری کرده‌اند.

او همچنین گفته بود در مورد سفرش به آمریکای لاتین و «اقدامات بعدی» گروه‌های مخالف از طریق رسانه‌های اجتماعی اطلاع‌رسانی خواهد کرد.

گوآیدو روز شنبه با لنین مورنو، رییس‌ جمهوری اکوآدور و همچنین پناهندگان ونزوئلایی در این کشور دیدار کرد.

او در تاریخ ۲۳ ماه فوریه پنهانی از مرز خارج و وارد کلمبیا شد. هدف از این سفر رسیدگی به وضعیت کامیون‌های حامل کمک‌های بشردوستانه برای مردم ونزوئلاست که با ممانعت دولت مادورو مواجه شده است.

گوآیدو در کلمبیا با مایک پنس، معاون رییس جمهوری آمریکا، نیز دیدار داشت. سپس از کلمبیا به برزیل و نهایتا به پاراگوئه و آرژانتین سفر کرد.

او همچنین اعلام کرد که رییس‌ جمهوری شیلی از او برای سفر رسمی در اواخر ماه جاری میلادی دعوت کرده است.

گوآیدو که ریاست مجلس ملی ونزوئلا را هم بر عهده دارد در تاریخ ۲۳ ژانویه با استناد به قانون اساسی کشور و غیرقانونی خواندن ریاست‌ جمهوری مادورو خود را رییس ‌جمهوری موقت کشور خواند.

او می‌گوید انتخاب مجدد مادورو به ریاست‌ جمهوری در انتخابات سال گذشته میلادی همراه با تقلب بوده است. گوآیدو خواستار کناره‌گیری مادورو و تشکیل دولت انتقالی تا برگزاری انتخابات آزاد در ونزوئلاست.

ائوفراسیو اینفانته، حقوقدان ونزوئلایی که قبلا معلم تاریخ گوآیدو بوده است، خواستار بازگشت شاگرد سابقش به ونزوئلا شد و تاکید کرد حمایت بین‌المللی از مخالفان ونزوئلا زیاد است.

مادورو، که همچنان ارتش کشور را در اختیار دارد از حمایت قاطع روسیه و چین برخوردار است.

او هفته گذشته به گوآیدو هشدار داد در صورت عدم رعایت قانون بازداشت خواهد شد. در مقابل، فدریکا موگرینی، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز شنبه گفت هر اقدامی که آزادی و امنیت گوآیدو را به خطر بیاندازد با پاسخ قاطع جامعه جهانی مواجه خواهد شد.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More