شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

گسترش تیم مذاکره کننده هسته‌ای آمریکا چند روز پس از سفر نخست وزیر اسرائیل به واشینگتن

چند روز پس از سفر نخست‌وزیر اسرائیل به آمریکا و درخواست نفتالی بنت برای عدم احیای برجام، کاخ سفید تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای با ایران را گسترش داد که به‌کارگیری دانیل شاپیرو، سفیر پیشین ایالات‌متحده در اسرائیل، بخشی از این روند است.

به گزارش واشینگتن فری بیکن، به نقل از یک مقام آگاه، شاپیرو اولین قسمت طرح دولت بایدن برای تشکیل گروهی از مشاوران پاره‌وقت برای مذاکرات احیای برجام است.

دانیل شاپیرو که در دولت باراک اوباما به عنوان کارشناس امور خاورمیانه مشغول به کار بود، در سال ۲۰۱۱ به‌عنوان سفیر آمریکا در تل‌آویو منصوب شد و سمت خود را تا ژانویه ۲۰۱۷ ادامه داد.

این مقام آگاه خاطرنشان کرد که در دیدار اخیر بایدن و بنت برخی درخواست‌ها درباره چگونگی بازگشت آمریکا به برجام مطرح شد، اما دولت بایدن در این مورد «دیدگاه بسته‌ای» دارد.

واشینگتن فری بیکن به نقل از یک مقام آمریکایی که در جریان جزییات نشست بایدن و بنت بود گفت که در این دیدار مقام‌های ارشد دولت بایدن به بنت تاکید کردند که واشینگتن از تلاش‌های خود برای احیای برجام دست برنخواهد داشت.

طبق این گزارش، درپی سلطه طالبان بر افغانستان و انتشار گزارش‌هایی مبنی بر انتقال تجهیزات نظامی آمریکا به ایران، نگرانی‌های اسرائیل درباره پیامدهای احیای برجام بیشتر شده است.

رییس‌جمهوری آمریکا و نخست‌وزیر اسرائیل در دیدار اخیر خود در واشینگتن ضمن بررسی چگونگی مقابله با رفتارهای تهدیدآمیز ایران در منطقه و پیشرفت برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، درباره گسترش همکاری‌ها برای تقویت تمامی جنبه‌های امنیتی اسرائیل در برابر ایران گفت‌وگو کردند.

در همین حال، وزارت خارجه ایران روز پنج‌شنبه خبر داد که حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، در گفت‌وگوی تلفنی با همتای آلمانی خود، هایکو ماس، گفت که اصل مذاکرات وین قابل قبول است و انجام می‌شود.

از سوی دیگر، نشریه «دیپلماتیک» به نقل از یک دیپلمات ارشد آمریکایی گزارش داد که واشینگتن آماده از سرگیری مذاکرات هسته‌ای ایران است.

این مقام آمریکایی گفت: «مهم‌تر از زمان از سرگیری مذاکرات، بازگشت مقام‌های ایرانی با موضع واقع‌بینانه است.»

 

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More