شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

گسترش اعتراض به کشته‌شدن جورج فلوید در شهرهای مختلف آمریکا

با شدت گرفتن تظاهرات در شهرهای مختلف آمریکا در اعتراض به کشته‌ شدن جورج فلوید شهروند آمریکایی آفریقایی‌تبار به دست پلیس، فرمانداران تعدادی از ایالت‌ها از گارد ملی خواستند برای کمک به آرام کردن درگیری‌ها در این ایالت‌ها مستقر شوند.

در برخی موارد خشونت در حدی بالا گرفته است که پلیس برای متفرق کردن جمعیت به شلیک گلوله‌های پلاستیکی روی آورد و در برخی شهرها نیز مقررات منع آمد و شد از هشت شب تا پنج صبح اعلام شده است. 

در عین حال در بسیاری ایالت‌های دیگر، از جمله دلاور، فلوریدا، ماساچوست، نیوجرزی، پنسیلوانیا و کارولینای جنوبی تظاهرات صلح‌آمیز برگزار شد.

تظاهرات سراسری از شهر مینیاپولیس، محل قتل جورج فلوید، در ایالت مینه‌سوتا آغاز و خیلی زود به خشونت کشیده شد. بسیاری از ساختمان‌ها آتش‌ گرفتند و مغازه‌های زیادی مورد غارت واقع شدند. تظاهرکنندگان یک ایستگاه پلیس را آتش زدند و خشونت در حدی بالا گرفت که گارد ملی برای بازگرداندن نظم در این شهر به کمک پلیس ایالتی آمد.

در پی تداوم اعتراضات خیابانی، شهردار مینیاپولیس از ساعت هشت شب تا شش صبح به وقت محلی مقررات منع تردد وضع کرد. این مقررات در روزهای آخر هفته نیز ادامه خواهد یافت. همچنین در شهرهای لس‌آنجلس، آتلانتا، فیلادلفیا، دنور، میلواکی و سینسیناتی در طی شب مقررات منع تردد اعمال شده است.

 در تظاهراتی که در شهرهای مختلف برگزار شده، معترضین عکس سایر قربانیان آمریکایی‌آفریقایی خشونت پلیس در سال‌ها گذشته را حمل می‌کردند و اقدامات نژادپرستانه پلیس آمریکا را محکوم می‌کردند.

در شهرهای تولسا و ویلمینگتون در ایالت دلاور، گسترش تظاهرات به نقاط مختلف شهر باعث تعطیلی موقت برخی نقاط شد.

روز شنبه، تظاهرات ضد خشونت پلیس در لس‌آنجلس به بسته شدن ۱۱۰ آزادراه انجامید. در همین حال لس‌آنجلس تایمز گزارش داد جواهرفروشی‌ها و برخی مغازه‌های دیگر مورد غارت قرار گرفته‌اند. از سوی دیگر، تظاهرکنندگانی که خواهان اجرای عدالت بودند به سمت بورلی‌هیلز به راه افتادند.

در نیویورک نیز هزاران تظاهرکننده در اعتراض به خشونت پلیس، به خیابان‌ها آمده و در بسیاری نقاط با پلیس درگیر شدند. تظاهرکنندگان در هارلم، بروکلین، کویینز و خارج از برج ترامپ در منهتن تجمع کردند. در برخی مناطق، تظاهرکنندگان ترافیک را مسدود کرده و بر ماشین‌های پلیس گرافیتی می‌کشند.

بیل دی‌بلازیو، شهردار نیویورک، گفت به خاطر شیوع کرونا زمان مناسبی برای حضور در تظاهرات اعتراضی به کشته شدن جورج فلوید، نیست. او ابراز نگرانی کرد که تجمعات ممکن است به افزایش آمار مبتلایان به کرونا بیانجامد.

در شهر واشنگتن، پایتخت آمریکا، شمار زیادی از معترضان به مرگ‌ فلوید گرد هم آمدند. روز جمعه تظاهرکنندگان به خیابان منتهی به کاخ سفید رسیدند. در پی این اتفاق، درهای ورودی کاخ سفید قفل شدند و نیروهای امنیتی به دور کردن افراد از نزدیکی محوطه کاخ سفید اقدام کردند.

همچنین در روز جمعه، در آتلانتا در ایالت جرجیا معترضان به دفتر مرکزی شبکه سی‌ان‌ان هجوم بردند.

ویدیویی که از سوی یکی از شاهدان گرفته شده نشان می‌دهد روز دوشنبه یک پلیس سفیدپوست به نام درک شاوین پس از دستبند زدن به فلوید او را روی زمین خواباند و به مدت بیش از هشت دقیقه زانویش را روی گردن او فشار داد. این در حالی است که فلوید در حال تقلا کردن چندین بار به افسر گفت که قادر به نفس کشیدن نیست، اما افسر پلیس آنقدر فلوید را در این حالت نگه داشت که او در نهایت جان داد.

علت دستگیری فلوید ارائه پول تقلبی به یک مغازه عنوان شده است. شاوین روز بعد از کار خود اخراج شد و روز جمعه به اتهام قتل جرج فلوید بازداشت شد.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More