شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

گسترش اعتراض‌های ضد دولتی در عراق



حیدر العبادی، نخست وزیر عراق، برای فرونشاندن تظاهرات شهرهای عراق، دستور داد سه میلیارد دلار بودجه به شهر بصره اختصاص یابد، همچنین شورای اداری فرودگاه نجف منحل شود.

ظرف شش روز گذشته، شهرهای مهم عراق از جمله بصره و نجف شاهد تظاهرات مردمی علیه بیکاری، قطعی برق و فساد بود.  

به گزارش رسانه‌های عراقی، در شهر نجف معترضان وارد فرودگاه این شهر شدند و پروازها از این فرودگاه، برای سه ساعت متوقف شد.  

در همین حال، ایران نیز پروازها از این کشور به نجف در عراق را به حالت تعلیق درآوره است.

رضا جعفرزاده سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری ایران، با اشاره به توقف پرواز به فرودگاه نجف گفت: «در حال حاضر موقعیت مناسبی برای انجام پرواز‌های ایرانی به فرودگاه نجف احساس نمی‌کنیم لذا برای حفظ ایمنی پرواز‌های مسافری، امکان نشست و برخاست هواپیما‌های ایرانی در فرودگاه نجف وجود ندارد».

به گزارش سومریه‌نیوز، حیدر العبادی پس از گفت‌وگو با نمایندگان معترضان و عشایر و شنیدن درخواست‌های آنان، تصمیم گرفت ۳.۵ تریلیون دینار به بصره اختصاص یابد.

سایت شفق‌نیوز عراق این مبلغ را معادل (سه و نیم میلیارد دلار) برآورد کرده است.

سومریه‌نیوز می‌گوید که هیچ‌گونه هماهنگی میان معترضان شهرهای عراق وجود ندارد و مردم این شهرها همگی دردهای مشترکی از جمله فساد و بیکاری دارند.

همچنین اختصاص مبالغی برای شیرین کردن آب، حل مشکل قطعی برق و نیز فراهم کردن خدمات بهداشتی از جمله تصمیم‌های حیدر العبادی است.

طی ساعات گذشته، منابع عراقی شمار قربانیان درگیری‌ میان معترضات و نیرهای امنیتی بیش از ۶۰ نفر و و کشته‌ها را دو نفر اعلام کردند که در میان زخمی‌ها، ۳۰ نفر از نیروهای امنیتی بودند.

رسانه‌های عراقی همچنین خبر دادند که دولت این کشور، شامگاه روز شنبه بیست و چهارم تیرماه، در سه استان بصره، نجف و کربلا منع رفت و آمد اعلام کرده است.

روز شنبه شهرهای مردم شهرهای بصره، ذی‌قار، میسان، نجف، کربلا، واسط، و بابل عراق، در اعتراض به اوضاع بد زندگی در کشورشان به تظاهرات پرداختند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More