شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

گزینه‌های مکرون برای مقامات لبنان: یا اصلاحات یا تنبیه‌های بین‌المللی

امانوئل مکرون، رییس‌جمهوری فرانسه، در دیدار خود با رهبران تشکل‌های سیاسی مختلف لبنان بر ضرورت اجرای نقشه ‌راه اصلاحات در لبنان تاکید کرد و به مقامات این کشور هشدار داد در صورتی‌که اصلاحات مورد نظر اجرا نشود با اقدامات تنبیهی از سوی جامعه بین‌المللی روبه‌رو خواهند شد.

مکرون روز دوشنبه برای پیگیری کمک‌رسانی به لبنان در پی انفجار بندر بیروت برای دومین بار در یک ماه گذشته به این شهر سفر کرد.

او که ساعاتی پس از انتخاب مصطفی ادیب به نخست‌وزیری لبنان به این کشور رسیده بود، در حرکتی نمادین پس از ورود خود به بیروت به منزل فیروز، خواننده ۸۴ ساله لبنانی که نماد صلح در این کشور به شمار می‌آید، رفت.

به گفته مقامات آگاه لبنانی، پس از بن‌بست یک‌هفته‌ای در پارلمان بر سر انتخاب نخست‌وزیر، میانجیگری مکرون در دو روز پایانی به انتخاب ادیب منجر شد.

رییس‌جمهوری فرانسه ‌در نشست‌هایی که با رهبران تشکل‌های سیاسی لبنان داشت چهار اولویت‌ کمک‌رسانی به این کشور را مشخص کرد و گفت وضعیت بهداشت و درمان افراد آسیب دیده، راه‌اندازی دوباره کسب‌و‌کارهای مربوط به غذا، بازگشایی دوباره مراکز آموزشی و بازسازی بندر بیروت باید در اولویت قرار گیرند.

مکرون در یک کنفرانس مطبوعاتی به خبرنگاران گفت رهبران سیاسی لبنان متعهد شده‌اند در دو هفته آینده کابینه‌ای متشکل از افراد متخصص تشکیل دهند و یک ماه فرصت دارند که انجام اصلاحات را آغاز کنند.

او گفت اگر این رهبران نتوانند نقشه راه برای اصلاح نظام مالی و حکومتی لبنان را اجرا کنند، کمک‌های بین‌المللی به این کشور قطع خواهد شد.  

مکرون اذعان کرد که رهبران احزاب سیاسی لبنان «اعتماد عمومی را از دست داده‌اند» و برای مدت‌ها انجام اصلاحات را به تاخیر انداخته‌اند.

رییس‌جمهوری فرانسه همچنین هشدار داد در صورت مشاهده فساد، احتمال اعمال تحریم‌های هماهنگ ‌شده بین‌المللی علیه سیاستمداران لبنانی مردود نیست و خواستار انجام حسابرسی گسترده از بانک مرکزی و سیستم مالی لبنان و تحقیق و تفحص واقعی در مورد انفجار بیروت شد.

حتی پیش از انفجار ماه گذشته بیروت، که حدود ۱۹۰ کشته و شش هزار و ۵۰۰ مجروح برجای گذاشت و حدود ۳۰۰ هزار نفر را بی‌خانمان کرد، اقتصاد لبنان شاهد شدیدترین بحران خود در سه دهه اخیر بود.

فرانسه که در فاصله سال‌های ۱۹۲۰ تا ۱۹۴۳ اداره لبنان را بر عهده داشت، نقش سنتی خود در انجام هماهنگی‌های بین‌المللی برای کمک‌رسانی به لبنان را به عهده گرفته است.

مکرون ابراز آمادگی کرد تا دو ماه آینده دومین کنفرانس بین‌المللی جمع‌آوری کمک برای لبنان را برگزار کند به شرط آنکه مقامات لبنانی در موعد مقرر به تعهدات خود عمل کرده باشند.

رییس‌جمهوری فرانسه گفت برای پیگیری روند اجرای اصلاحات و انجام کمک‌رسانی در آذرماه دوباره به بیروت سفر خواهد کرد.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More