شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

گزارش سالیانه نهادهای اطلاعاتی آمریکا: ایران همچنان یک تهدید منطقه‌ای باقی می‌ماند

گزارش سالیانه نهادهای اطلاعاتی آمریکا تحت عنوان «ارزیابی تهدیدهای جهانی» که به تازگی منتشر شده، نشان می‌دهد از دید آمریکا، حکومت ایران در سال‌ پیش رو به عنوان «یک تهدید منطقه‌ای با فعالیت‌هایی که نفوذ شرورانه‌ گسترده‌تری دارد» باقی می‌ماند.

در این گزارش آمده است: «ما همچنان بر این ارزیابی هستیم که ایران در حال حاضر اقدامات مهم مربوط به ساخت سلاح‌های هسته‌ای را، که تشخیص دهیم برای تولید یک سلاح هسته‌ای ضروری باشد، انجام نمی‌دهد.»

این گزارش افزود: «اگر تحریم‌های تهران کاهش نیابد، مقام‌های ایران احتمالا گزینه‌هایی را همچون افزایش غنی‌سازی اورانیوم تا غلظت ۶۰ درصد و ساخت راکتور آب سنگین ۴۰ مگاواتی مورد توجه قرار خواهند داد.»

جامعه اطلاعاتی آمریکا در گزارش خود افزود: در کوتاه مدت اگر تحریم‌های ایران کاهش نیابد یا اینکه آمریکا به برجام بازنگردد، سران حکومت ایران احتمالا تمایلی به تعامل دیپلماتیک با ایالات متحده نخواهند داشت، اما از درگیر شدن در «یک مناقشه تمام‌عیار» نیز دوری می‌کنند.

گزارش جامعه اطلاعاتی آمریکا همچنین خاطرنشان کرد ایران طی بیش از یک دهه اخیر علاقمند بوده برای حمله به منافع آمریکا شبکه‌هایی را در داخل ایالات متحده تشکیل دهد، اما تهدید اصلی همچنان متوجه شهروندان و منافع آمریکا است که در خارج از مرزهای ایالات متحده و به ویژه در خاورمیانه و جنوب آسیا هستند.

این گزارش با اشاره به تهدید ایران برای گرفتن انتقام کشته شدن قاسم سلیمانی گفت جمهوری اسلامی در گذشته تلاش کرده «عملیات‌های مرگباری» را در داخل ایالات متحده انجام دهد و در سال‌های اخیر نیروهای امنیتی آمریکا چندین نفر را که به عنوان «عوامل نفوذ و جمع‌آوری اطلاعات ایرانیان ناراضی ساکن آمریکا» با جمهوری اسلامی در ارتباط بوده‌اند دستگیر کرده‌اند.

جامعه اطلاعاتی آمریکا با اشاره به اینکه نیروهای امنیتی ایران به توطئه برای ترور و ربودن افراد در اروپا، خاورمیانه و شرق آسیا متهم هستند گفت: منافع آمریکا در خاورمیانه و جنوب آسیا احتمالا در دسترس‌ترین اهداف جمهوری اسلامی هستند زیرا ایران در این مناطق دارایی‌ها و نیروهای نیابتی دارد که به سلاح و مهمات دسترسی دارند.

این گزارش همچنین با اشاره به تهدیدهای سایبری ایران گفت: تجربه و تمایل ایران به انجام عملیات‌های تهاجمی سایبری، این کشور را به «تهدیدی چشمگیر» علیه شبکه‌های آمریکا و متحدانش تبدیل کرده و جمهوری اسلامی این توانایی را دارد که به تاسیسات زیربنایی حمله کند و یا به جاسوسی و فعالیت‌های نفوذی اقدام کند.

طبق این گزارش، از آوریل تا ژوئیه ۲۰۲۰ ایران علیه چند تاسیسات آب در اسرائیل حمله سایبری به راه انداخته که این حمله‌ها تاثیرات کوتاه مدتی به همراه داشتند.

این گزارش افزود: جمهوری اسلامی برای انجام عملیات نفوذی به طور فزاینده‌ای به استفاده از فضای مجازی روی آورده که از آن جمله می‌توان به تلاش ایران برای تاثیرگذاری بر انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا اشاره کرد.

نهادهای اطلاعاتی آمریکا پیش‌بینی کردند تهران همچنان بر گسترش نفوذ مخفیانه سایبری، همچون نشر اطلاعات کذب درباره وجود تهدید، اختلال در انتخابات یا زیرساخت‌ها و بازنشر مطالب ضدآمریکایی، تمرکز یابد.

 

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More