شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

گزارش سازمان ملل: برخی از اقدام‌های نیروهای اسرائیلی ممکن است جنایت جنگی محسوب شود

 

کمیسیون مستقل تحقیق سازمان ملل درباره تظاهرات‌های فلسیطینی‌ها، با انتشار گزارشی اعلام کرد که برخی از اقدام‌های ارتش اسرائیل در برخورد با فلسطینی‌های معترض، نقض مقررات حقوق بین‌الملل است و ممکن است مصداق «جرایم جنگی» باشد.

پایگاه اینترنتی شورای حقوق بشر سازمان ملل، روز دوشنبه ۲۷ اسفند متن کامل این گزارش کمیسیون تحقیقاتی سازمان ملل را منتشر کرده است.

در بخشی از این گزارش آمده که «کمیسیون» دستورالعمل نیروی‌های نظامی اسرائیل در به کارگیری از تک‌تیراندازها را بررسی کرده است. «کمیسیون» از نیروهای امنیتی اسرائیل خواسته که فورا و بی‌معطلی قوانین خودشان را با استانداردهای بین‌اللملی در این زمینه هماهنگ کنند.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده از هنگام آغاز تظاهرات فلسطینی‌ها در نوار مرزی غزه تا کنون، ۱۸۹ فلسطینی جان خود را از دست داده‌اند. بخش قابل ملاحظه‌ای از فلسطینی‌های معترض، به ضرب گلوله‌‌ تک‌تیراندازهای ارتش اسرائیل در مرز کشته شده‌اند.

به نوشته این گزارش، آن چه که در ۳۰ مارس، ۱۴ می و ۱۲ اکتبر سال گذشته میلادی، در اثر استفاده بیش از حد از زور و نیروی نظامی رخ داد؛ دیگر نباید تکرار شود.

این گزارش در آستانه سالگرد آغاز تظاهرات‌های فلسطینی‌ها در مرزهای غزه منتشر می‌شود. در جریان این مجموعه تظاهرات‌ها، که از ۳۰ مارس سال پیش شروع شد؛ علاوه بر ده‌ها فلسطینی‌ که کشته شده است؛ بیش از شش هزار تن نیز جروح شده‌اند.

از ۳۰ مارس سال پیش، که فلسطینی‌ها آن را «یوم‌الارض» می‌نامند؛ به دعوت و فراخوان نیروهای حماس، که کنترل نوار غزه را در اختیار دارد؛ مجموعه تظاهرات‌هایی با عنوان «راه‌پیمایی بازگشت» در پشت حصارهای مرزی با اسرائيل برگزار می‌شود.

اسرائیل می‌گوید شماری از فلسطینی‌های معترض با سنگ و مواد آتش‌زا به نیروهای مرزی اسرائیل حمله می‌کنند؛ حصارهای مرزی را می‌شکنند و قصد ورود به خاک اسرائیل را دارند که در نهایت نیروهای اسرائیلی برای «حفظ امنیت مرزها» به زور متوسل می‌شوند.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More