شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

گزارش اطلاعاتی آمریکا: محمد بن‌سلمان دستور قتل یا بازداشت خاشقجی را تایید کرده بود

دولت جو بایدن گزارش از طبقه‌بندی خارج شده مربوط به سال ۲۰۱۸ درباره قتل جمال خاشقجی را منتشر کرد که در آن آمده محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی، عملیات بازداشت یا کشتن خاشقجی را تایید کرده بود.

هم‌زمان وزارت خزانه‌داری آمریکا از اعمال تحریم‌ و یا منع صدور ویزا علیه بیش از ۷۶ شهروند سعودی در رابطه با پرونده خاشقجی خبر داد، اما تحریم‌ها شامل بن‌سلمان نمی‌شود.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا بعد از انتشار گزارش قتل خاشقجی اعلام کرد کشورش به روابط با عربستان سعودی متعهد است.

او با این حال افزود که ما هیچ‌گونه تهدید و حمله از طرف عربستان سعودی علیه کنشگران، مخالفان و روزنامه‌نگاران را تحمل نمی‌کنیم.

وزارت خارجه عربستان سعودی در واکنش به انتشار گزارش دولت بایدن درباره قتل جمال خاشقجی، نتیجه‌گیری آن را  نادرست، منفی و غیرقابل قبول خواند.

در این واکنش همچنین آمده که«ریاض همه گام‌های ضروری را برداشته تا تراژدی از این جنس دیگر هیچ گاه تکرار نشود.»

وزارت خارجه عربستان سعودی تاکید کرده که قتل خاشقجی از سوی افرادی صورت گرفته که تمام قواعد نهادهایی که برای آن کار می‌کردند را نقض کرده‌اند.

ریاض همچنین در واکنش خود به گزارش اطلاعاتی آمریکا همچنین اعلام کرده که «افراد دخیل در قتل خاشقجی محکوم و زندانی‌ شده‌اند و حکم آنها با استقبال خانواده روبرو بوده است.»

گزارش اطلاعاتی آمریکا چه می‌گوید؟

در گزارش منتشر شده درباره قتل خاشقجی آمده که «اگر چه مقام‌های سعودی از قبل یک عملیات نامشخص علیه خاشقجی طرح‌ریزی کرده بودند اما نمی‌دانیم آنها از چه زمان‌ قبل‌تر تصمیم به صدمه زدن به او گرفتند».

در این گزارش همچنین آمده «‌ما نمی‌دانیم آیا این افراد از قبل می‌دانستند که عملیات به مرگ خاشجقی منجر می‌شود یا نه».

مبنای این گزارش، «کنترل بن‌سلمان در فرآیند تصمیم‌گیری در عربستان سعودی از سال ۲۰۱۷» عنوان شده است.

خاشقجی، روزنامه‌نگار سعودی، که در آمریکا اقامت داشت مقالاتی را در روزنامه‌ واشینگتن  پست در نقد سیاست‌های ولیعهد عربستان سعودی می‌نوشت. او در سال ۲۰۱۸ در عملیاتی در کنسولگری سعودی در استانبول کشته شد.

ریاض هرگونه دخالت داشتن بن‌سلمان را در این عملیات رد کرده است.

جو بایدن بر خلاف تصمیم دونالد ترامپ رییس‌جمهوری پیشین آمریکا تصمیم به انتشار این گزارش گرفت و به نوشته رویترز، این اقدام تمایل او برای به چالش کشیدن ریاض بر سر موضوعاتی از جمله مسائل حقوق‌بشری تا جنگ در یمن را نشان می‌دهد.

با این حال به گزارش رویترز، بایدن محتاطانه عمل می‌کند تا روابطش با عربستان سعودی را حفظ می‌کند، چرا که در تلاش برای احیای توافق هسته‌ای با ایران است و سایر چالش‌ها از جمله مبارزه با اسلام‌گرایی افراطی و پیشبرد روابط عرب‌ها و اسرائیل را دنبال می‌کند. 

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت واشینگتن بر پایان دادن به بحران در یمن متمرکز است اما می‌خواهد اطمینان حاصل کند که عربستان سعودی هر چه لازم دارد برای دفاع از قلمرو‌ی خود داشته باشد.

ریاض در پرونده قتل خاشقجی در نهایت اذعان کرد که او در یک «عملیات خودسرانه» برای استرداد کشته شده است.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More