شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

گزارش‌های غیر رسمی از پیروزی ائتلاف حزب‌الله در انتخابات لبنان

 

براساس گزارش‌های غیررسمی حزب‌الله و متحدانش بیش از نیمی از کرسی‌های پارلمان لبنان را به‌دست آورده‌اند. رهبر حزب‌الله لبنان سید حسن نصرالله، در واکنش به اعلام نتایج اولیه آرا، آن را «یک پیروزی سیاسی و اخلاقی» برای «جبهه مقاومت» نامید.

به گزارش رویترز، حزب‌الله همراه با گروه‌ها و افراد متحد، حداقل ۶۷ کرسی پارلمان را از آن خود کرده است. گفته می‌شود تعداد نمایندگانی که مستقیما وابسته به حزب‌الله هستند تغییری نکرده است، اما با احتساب گروه‌های نزدیک به حزب‌الله، تعداد کرسی‌های این ا‌ئتلاف در مجلس حدود ۱۳ کرسی افزایش یافته است.

نامزدهای سنی که از طرف حزب‌الله حمایت می‌شوند در حوزه‌های انتخاباتی بیروت، تریپولی و سیدون که به‌طور سنتی پایگاه سعد حریری محسوب می‌شوند، آرای قابل‌توجهی به‌دست آورده‌اند. روزنامه الاخبار که نزدیک به حزب‌الله است این انتخابات را «سیلی» به سعد حریری نامید.

رقابت اصلی در این انتخابات میان جریان «المستقبل» به رهبری سعید حریری نخست‌وزیر فعلی (مورد حمایت عربستان سعودی) و ائتلاف حزب‌الله (مورد حمایت ایران) بود.

پارلمان لبنان ۱۲۸ کرسی دارد. وزیر کشور لبنان میزان مشارکت مردم در انتخابات را ۴۹ درصد اعلام کرده که شش درصد کمتر از دور قبل است. یعنی کمی بیش از نیمی از واجدین شرایط در رای‌گیری شرکت نکرده‌اند.

سیستم برگزاری انتخابات لبنان در این رای‌گیری از نظام حداکثری به سیستم نمایندگی تناسبی تغییر یافته است. ۸۶ زن در انتخابات این دوره شرکت داشتند. اختلافات بر سر قانون انتخابات سبب شده بود که رای‌گیری از سال ۱۳۸۸(۲۰۰۹) سه بار به تعویق بیفتد. ۱۳۰ ناظر از اتحادیه اروپا برای نظارت بر قانون جدید  انتخابات راهی این کشور شده بودند. حسن نصرالله در گفته‌های امروز خود قانون جدید «تناسبی» انتخابات پارلمانی لبنان را «درست‌تر و بهتر» نامید و گفت که جایز نیست به قانون «حداکثری» بازگردیم.

آخرین انتخابات پارلمانی در این کشور ۹ سال پیش برگزار شد و نمایندگان آن بدون رای‌گیری برای دو دوره‌ دیگر ابقا شدند. در لبنان سمت‌های اجرایی و مجلس کشور به تفکیک قوا بین مسلمانان شیعه و سنی و مسیحیان تقسیم شده است.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More