شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

گزارشگر سازمان ملل: شواهد معتبر حاکی از مسئولیت بن‌سلمان در قتل خاشقجی است

سازمان ملل می‌گوید با استناد به «شواهد معتبر»، محمد بن‌سلمان ولیعهد عربستان سعودی در قتل جمال خاشقجی روزنامه‌ منتقد سعودی مسئولیت دارد.

بر اساس گزارش سازمان ملل، در خصوص پرونده قتل این روزنامه‌نگار، محمد بن‌سلمان باید مورد بازجویی و تحقیق قرار گیرد. سازمان ملل می‌گوید «شواهد معتبری» از دست داشتن بن سلمان و دیگر مقام‌های ارشد عربستان سعودی در این قتل حکایت دارد.

در این گزارش ۱۰۰ صفحه‌ای، اگنس کالامارد، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد، مرگ این روزنامه نگار را «یک جرم بین‌المللی» توصیف کرده و افزوده که جمال خاشقجی  قربانی «اعدامی سنجیده شده و عمدی» و «قتلی فراقضایی» است که طبق قوانین بین‌المللی حقوق بشر، حکومت عربستان سعودی مسئول آن است.

ریاض هنوز واکنشی به این گزارش نشان نداده است. مقام‌های عربستان سعودی بارها تاکید کرده‌اند که محمد بن سلمان در این ماجرا نقشی نداشته است. عربستان سعودی بارها گفته که تحقیقات گسترده‌ای در این زمینه در حال انجام است و عاملان آن به دست عدالت سپرده خواهند شد.

گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد خواستار اعمال تحریم‌هایی علیه بن‌سلمان و دارایی‌های شخصی او تا زمان اثبات بی‌گناهی او در این پرونده شده است.

این گزارش همچنین به مکالمات ضبط شده در داخل سفارتخانه عربستان سعودی در استانبول که جمال خاشقجی در آن به قتل رسید، استناد کرده است. این مکالمات مربوط به لحظاتی قبل از کشته شدن جمال خاشقجی است که در آن یکی از مقام‌های رسمی سعودی بصورت صریح می‌گوید: «ما می‌آییم که شما را بگیریم.» پس از مقاومت خاشقجی از همکاری با آنها، صدای نوعی تقلا و نفس‌نفس زدن شنیده می‌شود.

به گفته گزارشگر ویژه سازمان ملل، ارزیابی‌های صورت گرفته از سوی مقام‌های اطلاعاتی ترکیه و دیگر کشورها حاکی از آن است که «احتمالا به جمال خاشقجی آرامبخشی تزریق شده و سپس او را در کیسه‌ای پلاستیکی قرار داده‌اند.»

گزارشگر ویژه سازمان ملل خواستار تحقیقات بیشتری در خصوص مسئولیت‌های فردی مقام‌های عالی‌رتبه عربستان سعودی از جمله شاهزاده بن سلمان شده است.

بر اساس این گزارش در ماجرای «قتل فراقضایی خاشقجی، آدم‌ربایی و شکنجه» روی داده که هر دو مغایر با قوانین بین‌المللی حقوق بشرند.

این گزارش همچنین تحقیقات انجام شده از سوی ترکیه و عربستان سعودی را پاسخگوی معیارهای بین‌المللی مرتبط با تحقیقات قتل‌های فراقانونی تشخیص نداده است. علاوه بر این، تحقیقات عربستان سعودی مانعی بر سر اجرای عدالت ارزیابی شده است.

پیشتر اگنس کالامارد، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در قتل جمال خاشقجی از ریاض تقاضای همکاری داشت که درخواست او از سوی کنسولگری عربستان در استانبول رد شد.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More