شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

گاردین: اعتراضات جاری شکاف‌های حکومتی را بیشتر خواهد کرد

 

روزنامه گاردین در سرمقاله‌ای امروز دوشنبه 11 دی ماه می‌نویسد اعتراضات گسترده مردم در ایران در همه جناح‌های حکومتی اضطراب آفریده و به افزایش شکاف‌های میان آنها دامن خواهد زد.

در سرمقاله گاردین آمده است: «اعتراضات جاری در ایران مهم است. اما اینکه خواست واقعی آنها چیست و به کجا ختم خواهد شد هیچکس قادر به دادن یک پاسخ واقعی درباره آن نیست.

انسان باید شجاع و حتی ناشی باشد که بخواهد حوادث سال آینده دنیا را از امروز پیش‌بینی کند. احمقانه‌تر آن خواهد بود که کسی بگوید می‌تواند پیش‌بینی کند در ساعات و روزهای آینده چه اتفاقی در ایران خواهد افتاد.

تظاهراتی که با چند صد نفر در یک شهر مذهبی آغاز شد، اکنون تمام کشور را در بر گرفته است. حتی شعارهای بی‌سابقه‌ای مانند 'مرگ بر خامنه‌ای' و تمجید از دوران پادشاهی پیش از انقلاب اسلامی در این اعتراضات شنیده شده است.

سایر شعارها مانند 'سوریه را رها کن، فکری به حال ما کن' به سیاست‌های توسعه‌گرانه حکومت در منطقه حمله کرده است و این نشان می‌دهد تضادهای کشور بیشتر از آنچه که به رقابت با عربستان سعودی در منطقه مربوط باشد امری داخلی هستند.

سرکوب بی‌رحمانه جنبش سبز هنوز در خاطره مردم ایران سنگینی می‌کند. اما اهداف امواج این اعتراضات مشخص به‌نظر نمی‌رسد. این اعتراضات ظاهراً بدون رهبر هستند و خبری از شعارهای دفاع از میرحسین موسوی و کروبی رهبران جنبش سبز در آن دیده نمی‌شود.

دونالد ترامپ هم با شادمانی توئیت‌هایی در پشتیبانی از این اعتراضات فرستاده و گفته است 'رژیم‌های سرکوبگر تا ابد دوام ندارند». بسیاری در آمریکا از این حوادث به‌عنوان نشانه‌ای از تغییر رژیم که خواهان آن هستند یاد کرده‌اند.

شرایط امروز ایران آزمونی برای دولت حسن روحانی است که قول رفاه اقتصادی و اصلاحات اجتماعی را داده بود. آیا این اعتراضات پایان خواهد یافت، یا به یک نتیجه صلح‌آمیز و تغییر بیانجامد، هیچکس فعلاً نمی‌داند. اما قطعاً به اضطراب در میان جناح‌های حکومتی منجر شده و در روزهای آینده به شکاف‌های بیشتر میان آنها می‌انجامد».

 

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More