شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

کنگره آمریکا پیروزی بایدن را تایید کرد

با رای تایید کنگره آمریکا، جو بایدن رسما به عنوان پیروز انتخابات رییس‌جمهوری آمریکا معرفی شد و از اول بهمن‌ماه با برگزاری مراسم تحلیف، کار خود را در کاخ سفید آغاز خواهد کرد.

هم‌زمان نتایج شمارش آرای انتخابات سنا در ایالت جورجیا حاکی از پیروزی هر دو نامزد حزب دموکرات است. 

مایک پنس،‌ معاون اول رییس‌جمهور آمریکا،‌ روز پنجشنبه ۱۸ دی‌ماه اعلام کرد نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری در نشست مشترک کنگره مورد تایید قرار گرفته است. 

بر این اساس، بایدن با ۳۰۶ رای کالج برگزینندگان در مقابل ۲۳۲ رای دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آینده آمریکا خواهد بود.

پنس پس از اعلام نتایج گفت این تصمیم «اعلام قطعی» ریاست‌جمهوری بایدن و معاون او کامالا هریس تلقی می‌شود. او طی سخنانش در ابتدای نشست کنگره اشاره کرده بود که خشونت هیچ‌گاه پیروز نخواهد شد.

در پی اعلام این نتیجه،‌ کاخ سفید بیانیه‌ای صادر کرده و از «انتقال منظم» قدرت خبر داده است.  ترامپ در این بیانیه اشاره کرده که تصمیم را علی‌رغم «عدم موافقت با نتایج انتخابات» می‌پذیرد.

 

ساعت‌های پر آشوب کنگره

نشست مشترک کنگره که روز چهارشنبه آغاز شد با اعتراض حامیان دونالد ترامپ و ورود آن‌ها به کنگره با اختلال موقت مواجه و سپس دوباره پس از چند ساعت از سر گرفته شد.

در پی این اعتراضات تدابیر امنیتی در واشینگتن برقرار شد؛ اکنون پلیس از جان باختن چهار نفر و بازداشت دست‌کم ۵۲ نفر خبر داده است.

کنگره در جریان بررسی و شمارش آرای کالج برگزینندگان، مخالفت نمایندگان جمهوری‌خواه با تایید نتایج انتخابات در چند ایالت از جمله آریزونا و پنسیلوانیا را رد کرد. همچنین مخالفت با نتایج ایالت‌های دیگر از جمله جورجیا،‌ میشیگان و نوادا نیز بدون حمایت سناتورها با شکست مواجه شد.

تایید این نتیجه در حالی صورت می‌گیرد که واکنش‌های داخلی و بین‌المللی به اعتراضات حامیان ترامپ که مدعی «تقلب» در انتخابات است، ادامه دارد.

 

راه هموار دموکرات‌ها 

در سوی دیگر، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده جان اوسوف و رافائل وارنوک از حزب دموکرات در برابر رقبای خود در جورجیا به پیروزی رسیده‌اند و اکثریت جمهوری‌خواه سنا را به ترکیب کرسی‌های برابر برای هر دو حزب تغییر داده‌اند.

با این نتایج و با توجه به جایگاه کامالا هریس در تعیین نتایج رای‌گیری‌های ۵۰-۵۰ در سنا، انتظار می‌رود دموکرات‌ها بتوانند در تصمیم‌گیری‌ها و مصوبات وزن خود را به کار بگیرند.

به این ترتیب، دموکرات‌ها مسیر هموارتری برای پیشبرد برنامه‌های خود در پیش دارند.

 

ادامه واکنش‌ها به اعتراضات آمریکا

اعتراضات و خشونت‌های روز گذشته علیه کنگره با انتقاد رهبران و مقام‌های کشورهای اروپایی و سایر نقاط جهان مواجه شده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائيل، حمله به کنگره آمریکا را «عملی شرم‌آور» خواند و آنگلا مرکل،‌ صدر اعظم آلمان، نیز از نپذیرفتن نتیجه انتخابات از سوی ترامپ انتقاد کرد.

مرکل گفت: «کامالا هریس و جو بایدن تا دو هفته دیگر فصل جدیدی از دموکراسی در آمریکا را می‌گشایند.»

پیش از این نیز بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا که متحد قدیمی آمریکا به شمار می‌رود،‌ گفته بود ضروری است انتقال قدرت مسالمت‌آمیز و با نظم صورت گیرد.

وزیر خارجه فرانسه، وزیر اول اسکاتلند و دبیرکل ناتو هم از جمله کسانی بودند که به این اعتراضات واکنش نشان داده بودند.

در داخل آمریکا نیز بسیاری از سیاستمداران برجسته از جمله باراک اوباما،‌ جورج دبلیو بوش، جو بایدن، مایک پمپئو و شماری از مقام‌های فعلی و پیشین اعتراضات روز چهارشنبه را مورد انتقاد قرار داده‌اند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More