شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

کناره‌گیری اولین وزیر لبنان پس از انفجار بیروت؛ لبنان در انتظار تظاهراتی دیگر

منال عبدالصمد، وزیر اطلاع‌رسانی‌ لبنان، از مقام خود در دولت این کشور کناره‌گیری کرد. همزمان، معترضان لبنانی خود را برای برگزاری تظاهرات دیگری آماده می‌کنند. 

عبدالصمد، روز یکشنبه، در یک پیام کوتاه تلویزیونی، گفت: «پس از فاجعه بزرگ بیروت، من استعفای خود را به دولت ارایه کردم.»

او همچنین از مردم لبنان عذرخواهی کرد و گفت: «ما به انتظارات آنان نتوانستیم پاسخ دهیم.»

این در حالی است که همزمان کاردینال بشاره پطرس الراعی رهبر مسیحیان مارونی لبنان، روز یکشنبه، از تمامی دولت این کشور خواست که اگر قادر به اصلاح شیوع مدیریت خود نیست، از قدرت کناره‌گیری کند. 

او گفت: «استعفای یک وزیر یا دو وزیر کافی نیست، همه دولت باید استعفا کند، اگر قادر به کمک به کشور برای بازسازی نیست.»

مردم لبنان علاوه بر این که دولت و حزب‌الله لبنان را در حادثه انفجار بندر بیروت مقصر می‌دانند، از عملکرد دولت پس از این انفجار نیز ناراضی‌اند.

اما روز شنبه همزمان با اعتراضات، نخست وزیر لبنان گفته بود که درخواست برگزاری یک انتخابات زودهنگام را خواهد داد و تا آن زمان در قدرت باقی خواهد ماند.

کناره‌گیری عبدالصمد، اولین استعفای یک وزیر کابینه حسن دیاب، نخست وزیر لبنان، پس از انفجار در بندر بیروت به شمار می‌رود.

کمی پیش از انفجار بیروت نیز وزیر خارجه لبنان در اعتراض به شرایط موجود کشور، از مقام خود کناره‌گیری کرده بود.

همچنین استعفای این وزیر لبنانی در حالی است که معترضان روز شنبه به ساختمان چند وزارت حمله کردند و با تصرف ساختمان وزارت خارجه لبنان، آن را «مرکز فرماندهی انقلاب» نامیدند.

این معترضان برای مدت کوتاهی وزارت اقتصاد، انرژی و همچنین انجمن بانک‌ها را به اشغال خود درآوردند.

صلیب سرخ لبنان از زخمی شدن ۲۵۰ نفر از معترضان خبر داد که ۶۵ نفر از آنان به بیمارستان منتقل شدند.

پنج روز پس از انفجار بیروت که حفره عظیمی در بندر بیروت ایجاد کرده، همچنان  ۲۱ نفر مفقود هستند و آمار کشته‌شدگان این انفجار نیز به ۱۵۸ نفر افزایش یافته است.

قرار است که روز یکشنبه ویدئو کنفرانسی نیز به ابتکار فرانسه و سازمان ملل متحد با حضور کشورهایی نظیر آمریکا، روسیه، چین و مصر برای کمک به لبنان برگزار شود.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More