شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

کشورهای عضو گروه هفت از ایران خواستند زندانیان دوتابعیتی و خارجی را آزاد کند

وزیران خارجه و توسعه هفت کشور صنعتی جهان، موسوم به «گروه هفت»، از جمهوری اسلامی خواستند زندانیان دو تابعیتی و خارجی را که به طور خودسرانه بازداشت کرده، آزاد کند.

این درخواست در حالی صورت می‌گیرد که وزیران خارجه ایالات متحده و بریتانیا روز دوشنبه گزارش‌های منتشر شده درباره توافق با ایران برای مبادله زندانیان در ازای پول یا آزاد کردن پول‌های بلوکه شده را رد کردند.

پیشتر شبکه خبر تلویزیون جمهوری اسلامی و همچنین المیادین، از توافق ایران با بریتانیا برای آزادی احتمالی نازنین زاغری در ازای دریافت پول از بریتانیا و همچنین توافق با آمریکا بر سر تبادل زندانیان در ازای رفع توقیف از بخشی از منابع ارزی بلوکه شده خبر داده بودند و عنوان کردند که قرار است ایران چهار شهروند آمریکایی محبوس در ایران را آزاد کند و در مقابل، آمریکا هم چهار زندانی ایرانی را رها کند و هفت میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران را آزاد کند.

وزیران گروه هفت همچنین از ادامه نقض حقوق بشر در ایران، از جمله در موارد مربوط به حق مردم در برگزاری آزادانه تجمعات مسالمت‌آمیز، آزادی مذهب و اعتقاد و آزادی بیان عمیقا ابراز نگرانی کردند.

این بیانیه همچنین از تلاش‌های موجود برای انجام یک تحقیق و تفحص کامل و معتبر از پرونده سرنگونی هواپیمای مسافربری اوکراینی با موشک‌های سپاه پاسداران و پاسخگو کردن جمهوری اسلامی در این مورد اعلام حمایت کردند.

وزیران خارجه و توسعه هفت کشور صنعتی جهان، در بیانیه پایانی نشست گروه هفت همچنین با تاکید بر اینکه این کشورها هیچ‌گاه اجازه نخواهند داد ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند، از ادامه مذاکرات هسته‌ای حمایت کردند و برجام را «بهترین راه» برای تضمین صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران خواندند.

کشورهای گروه هفت از ایران خواستند با پرهیز از اقدام‌های تنش‌زا، فضای مناسب برای ادامه گفت‌وگوها را حفظ کند.

این بیانیه با ابراز نگرانی عمیق از اقدامات اخیر ایران در توسعه برنامه هسته‌ای خود، تاکید کرد جمهوری اسلامی هیچ نیاز غیرنظامی قابل قبولی برای انجام این اقدام‌ها ندارد.

وزیران گروه هفت همچنین بر حمایت قاطع خود را از تلاش‌های آژانس بین‌المللی برای نظارت و راستی‌آزمایی از برنامه هسته‌ای ایران تاکید کردند.

این بیانیه با اشاره به اینکه احیا و اجرای کامل برجام می‌تواند زمینه را برای رسیدگی به سایر نگرانی‌های امنیتی و منطقه‌ای مرتبط با سایر رفتارهای جمهوری اسلامی فراهم کند، حمایت مالی و نظامی تهران از «نیروهای نیابتی و بازگیران مسلح غیر دولتی» را محکوم کردند.

وزیران گروه هفت همچنین از جمهوری اسلامی خواستند ضمن توقف تمامی فعالیت‌های مربوط به توسعه موشک‌های بالستیک خود، از «اقدامات بی‌ثبات‌کننده» پرهیز کند و در تقویت صلح و ثبات منطقه‌ای «نقشی سازنده» را ایفا کند.

اجلاس گروه هفت با ریاست دوره‌ای لندن، روز سیزدهم اردیبهشت ماه، برای نخستین بار بعد از همه‌گیری کرونا، به شکل حضوری برگزار شد.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More