شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

کشورهای جهان خود را برای توزیع واکسن کرونا آماده می‌کنند

در حالی‌که کار ساخت واکسن کرونای چند شرکت در جهان به مرحله نهایی رسیده، کشورهای مختلف مقدمات لازم برای ارائه این واکسن به عموم را فراهم می‌کنند.

یک مقام آگاه در دولت آمریکا که خواسته نامش فاش نشود گفت دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری، قصد دارد روز سه‌شنبه یک فرمان اجرایی را به امضا برساند که بر اساس آن واکسن‌های کرونا که با هماهنگی دولت ایالات متحده تولید شده قبل از همه کشورها در اختیار مردم آمریکا قرار گیرد.

این مقام آگاه روز دوشنبه گفت فرمان اجرایی ترامپ همچنین چارچوبی برای نهادهای دولتی مشخص کرده تا پس از تامین واکسن مورد نیاز مردم آمریکا، به کشورهای دیگر نیز برای تهیه واکسن کرونا کمک کنند.

به گفته این مقام آگاه، این فرمان اجرایی طی نشستی که روز سه‌شنبه در مورد واکسن در کاخ سفید برگزار می‌شود به امضا خواهد رسید.

در این جلسه که با حضور ترامپ، معاونش مایک پنس و جمعی از مدیران شرکت‌های داروسازی و لجستیک آمریکا برگزار خواهد شد، دو تولیدکننده اصلی واکسن کرونا حضور نخواهند داشت.  

به گزارش رویترز، شرکت‌های داروسازی فایزر و مدرنا، که در مرحله دریافت مجوز برای واکسن‌های کرونای ساخت خود هستند، دعوت ترامپ برای شرکت در این نشست را رد کرده‌اند.

مرحله نهایی آزمایش واکسن‌های ساخت فایزر و مدرنا نشان می‌دهد این واکسن‌ها حدود ۹۵ درصد تاثیرگذار هستند و قرار است به محض دریافت مجوز استفاده اضطراری از سوی سازمان غذا و داروی آمریکا در اواخر ماه دسامبر، برای ایمن‌سازی اقشار پرخطر از جمله افراد مسن و کادر درمانی مورد استفاده قرار گیرد. در همین حال انتظار نمی‌رود این واکسن‌ها حداقل تا سه ماهه دوم سال ۲۰۲۱ برای استفاده عموم آماده شود.

در همین حال، بریتانیا یک هفته پس از آنکه به عنوان اولین کشور غربی مجوز استفاده از واکسن ساخت فایزر و بایونتک را صادر کرد، قصد دارد کار توزیع واکسن کرونا را از روز سه‌شنبه آغاز کند.

این واکسن در دو دوز است که به فاصله سه هفته به افراد تزریق می‌شود و از روز سه‌شنبه در بریتانیا، اسکاتلند، ویلز و ایرلند شمالی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

به گزارش رسانه‌های بریتانیا، ملکه الیزابت و همسرش شاهزاده فیلیپ قصد دارند با هدف جلب اعتماد عمومی به واکسن کرونا، در هفته‌های آینده این واکسن را دریافت کنند.

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، نیز روز دوشنبه اعلام کرد کشورش هفته آینده اولین محموله واکسن کرونا، ساخت فایزر، را دریافت خواهد کرد.

به گزارش نیویورک تایمز، روسیه واکسن ویروس کرونا را به صورت رایگان در دسترس معلمان، کارکنان حوزه درمان و کارمندان خدمات اجتماعی زیر سن ۶۱ سال در مسکو قرار داده است. این گزارش در عین حال خاطرنشان کرد در روسیه مشکل اصلی بی‌اعتمادی عمومی به ایمنی واکسن کرونای ساخت این کشور است.

در هند نیز، شرکت بیوتکنولوژی باهارات، برای استفاده اضطراری از واکسن کرونای خود، که کوواکسین نام دارد، از مرجع مقررات دارویی این کشور تقاضای مجوز کرده است. آزمایش این واکسن طی سه مرحله در ۱۸ منطقه هند و بر روی ۲۲ هزار داوطلب صورت گرفته است.

دولت کره جنوبی اعلام کرد برای ارائه واکسن کرونا به مردم این کشور با چهار شرکت آسترازنکا، فایزر، مدرنا و جانسون اند جانسون قرارداد امضا کرده است. این چهار شرکت واکسن لازم برای ۳۴ میلیون نفر را تامین کرده و ۱۰ میلیون نفر نیز تحت برنامه سازمان بهداشت جهانی واکسن دریافت خواهند کرد.

از سوی دیگر، مرحله سوم آزمایش بالینی واکسن کرونای ساخت شرکت سینووک چین نیز، که در حال حاضر برای استفاده اضطراری در این کشور مجوز دریافت کرده، در ترکیه، اندونزی و برزیل به پایان رسیده است.

 در همین حال، اختلاف نظرها در مورد اجباری بودن واکسن کرونا برای عموم مردم جهان ادامه دارد. روز دوشنبه، رییس بخش ایمن‌سازی سازمان بهداشت جهانی اجباری کردن ترزیق واکسن کرونا را انتخابی نادرست خواند و از کشورهای جهان خواست به جای اجباری کردن واکسن، تلاش کنند مردم را به انجام این کار متقاعد کنند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More