شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
با پایان مهلت ۸ روزه نیکلاس مادورو

کشورهای اروپایی ریاست جمهوری رهبر مخالفان در ونزوئلا را به رسمیت شناختند

 

با پایان مهلت ۸ روزه برخی کشورهای اروپایی به نیکلاس مادورو، رییس جمهوری فعلی ونزوئلا برای برگزاری انتخابات آزاد و دموکراتیک در این کشور، بریتانیا، اسپانیا، فرانسه و آلمان ریاست جمهوری موقت خوان گوآیدو، رهبر مخالفان در ونزوئلا را به رسمیت شناختند.

پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا و جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا نیز اعلام کردند از آنجایی که مادورو در مهلت ۸ روزه‌ای که به او داده شده بود، انتخابات ریاست جمهوری را برگزار نکرد، آنها به همراه با متحدان اروپایی‌شان گوآیدو را به عنوان رییس‌ جمهوری موقت ونزوئلا به رسمیت می‌شناسد تا انتخابات موثق و معتبری در این کشور برگزار شود.

فرانسه نیز فشارها بر مادورو را بیشتر کرد و گفت گوآیدو از حق و مشروعیت سازماندهی انتخابات جدید در ونزوئلا برخوردار است.

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه گفت با همتایان اروپایی‌اش مشورت می‌کند و افزود تصمیم کشورهای اروپایی برای حل‌و‌فصل صلح‌آمیز منازعه و جلوگیری از جنگ داخلی در ونزوئلا ضروری بود.

امانوئل مکرون، رییس‌جمهور فرانسه هم بر حق مردم ونزوئلا برای برخورداری از آزادی بیان در کشوری دموکراتیک تاکید کرد.

دانمارک، اتریش و سوئد از جمله سایر کشورهای اروپایی هستند که ریاست جمهوری موقت گوآیدو را به رسمیت شناختند.

نیکلاس مادورو، رهبر سوسیالیست ونزوئلا، متهم شده به اینکه کشور نفت‌خیزش را همانند یک دیکتاتور اداره و اقتصاد کشور را نابود کرده است.

او اما  با این اتهام مخالف است و گفته به دنبال ریاست جمهوری دونالد ترامپ در آمریکا، رهبران اروپایی از سیاست‌ها و دستور کار او پیروی می‌کنند.

آمریکا، کانادا و برخی کشورهای آمریکای لاتین، از مادورو به دلیل انتخابات جنجالی سال گذشته روگردانده و از گوآیدو حمایت کردند.  

مادورو که شاهد سقوط اقتصادی و خروج میلیون‌ها ونزوئلایی از کشورش بوده، از حمایت روسیه، چین، ایران و ترکیه و مقامات ارشد نظامی کشورش برخوردار است.

کرملین اقدام کشورهای اروپایی در به رسمیت شناختن رهبری گوآیدو را دخالت در امور داخلی ونزوئلا می‌داند.

حسن روحانی، رییس جمهوری ایران نیز روز شنبه ۱۳ بهمن‌ماه گفت که واشنگتن به دنبال «هژمونی جهانی» و براندازی حکومت متحد تهران است و این اقدام آمریکا را محکوم کرد.

مادورو گفته هیچ اولتیماتومی از جانب هیچ کسی، از جمله برخی کشورهای اروپایی، برای برگزاری انتخابات مجدد را نمی‌پذیرد.

در عین حال، گوآیدو، رهبر مخالفان این کشور خود را به عنوان رهبر موقت ونزوئلا معرفی کرده است.

مادورو در یک مصاحبه تلویزیونی در روز یکشنبه گفت ریاست جمهوری گوآیدو «وجود خارجی ندارد».

او همچنین افزود مخالفان در ونزوئلا با همراهی آمریکا به دنبال شورش نظامی در این کشورند.

به گفته مادورو، خطر وقوع جنگ داخلی در ونزوئلا به «میزان جنون و تهاجم امپراتوری شمال و متحدان غربی‌اش بستگی دارد».

منتقدان مادورو معتقدند سیاست‌های ناشایست و فساد دولت مادورو کشور ثروتمندی مثل ونزوئلا را به قهقرا کشانده است.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More