شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

کشته و زخمی شدن ده‌ها نظامی ترکیه در حمله هوایی سوریه

دست‌‌کم ۳۳ تن از نیروهای نظامی ترکیه در حمله هوایی ارتش سوریه در مناطق مرزی ادلب، در شمال غربی سوریه، کشته شدند. بنابرگزارش‌ها ده‌ها تن دیگر نیز در جریان این حمله مجروح شده‌اند.

یکی از مقام‌های دولتی در استان حتای، در جنوب ترکیه، بامداد جمعه نهم اسفندماه ضمن تایید این گزارش‌ها به خبرگزاری آناتولی گفت که این حملات از سوی نیروهای حکومتی اسد انجام شده است.

بنابر گزارش‌ها، حملات بامداد جمعه به نیروهای نظامی ترکیه در مناطق مرزی، خونین‌ترین حملات طی هفته‌های اخیر، پس از حضور نظامی ترکیه در منطقه است.

خبرگزاری آناتولی همچنین بامداد جمعه به‌نقل از رییس روابط عمومی دفتر ریاست جمهوری ترکیه نوشت: «تصمیم گرفته شده است به رژیم سوریه که بر روی سربازان ما آتش گشوده است، پاسخ دهیم.»

پس از حملات هوایی بامداد جمعه، رجب‌طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه، برای بررسی آخرین تحولات در منطقه یک نشست اضطرار فوری تشکیل داد.

 بنابر گزارش‌ها، بامداد جمعه وزیر خارجه ترکیه نیز به‌طور اضطراری با دبیرکل «ناتو» تلفنی صحبت کرد. ترکیه از اعضای قدیمی پیمان نظامی آتلانتیک شمالی، ناتو، قلمداد می‌شود.

وزارت خارجه آمریکا نیز بامداد جمعه ضمن ابراز نگرانی شدید از حمله به نظامیان ترکیه از سوی ارتش سوریه اعلام کرد ایالات متحده در کنار متحد خود می‌ایستند. به نوشته وزارت خارجه آمریكا، «ایالات متحده در حال بررسی گزینه‌هایی ممکن پیشرو هستیم تا بهترین حمایت از ترکیه را در بحران شمال سوریه داشته باشیم.»

از سوی دیگر، لیندزی گراهام، سناتور ارشد جمهوری‌خواه، از دولت ترامپ، رییس جمهوری آمریکا، خواست فورا بر فراز ادلب سوریه منطقه «پرواز ممنوع» ایجاد کند. گراهام بامداد جمعه، پس از حملات هوایی ارتش سوریه در ادلب، در بیانیه‌ای نوشت: «جهان دست روی دست گذاشته‌ است و شاهد نابودی ادلب از سوی اسد و حکومت ایران و روس‌ها است.»

طی ماه‌های گذشته و به‌دنبال از سرگیری عملیات‌های نظامی ارتش سوریه در ادلب، که با پشتیبانی هوایی روسیه انجام می‌شود، دست‌کم سه میلیون نفر از ساکنان محلی مجبور به ترک خانه و زندگی خود شده‌اند.

همزمان روز جمعه،  رسانه‌های ترکیه به‌نقل از مقام‌های دولتی این کشور اعلام کردند دولت طی ۷۲ ساعت آینده مرزهای زمینی و دریایی، در غرب و جنوب غربی ترکیه، را باز خواهند کرد و مانع عبور پناه‌جویان و آوارگان بسوی کشورهای اروپا نخواهند شد.

کشورهای اروپایی پیشتر نسبت به استفاده و بهره‌گیری دولت ترکیه از حضور آوارگان و پناه‌جویان، به‌منظور پیشبرد اهداف سیاسی، به دولت اردوغان هشدار داده بودند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More