شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

کشته شدن چهار نفر دیگر دراعتراض‌های بغداد

منابع پلیس و بیمارستانی از کشته شدن چهار معترض عراقی و زخمی شدن دست‌کم ۵۰ نفر دیگر در درگیری‌ها با نیروهای امنیتی در بغداد خبر داده‌اند. این نیروها می‌خواستند معترضان را به کمپ اصلی خود در مرکز بغداد عقب برانند.

این منابع روز پنج‌شنبه ۲۳ آبان، به خبرگزاری رویترز گفتند که سه نفر از قربانیان پس از اصابت نارنجک‌های گاز اشک‌آور به سرشان، جان باختند و یک نفر دیگر نیز بر اثر شدت جراحت ناشی از بمب صوتی نیروهای امنیتی کشته شد. 

رویترز گزارش داده که نیروهای امنیتی عراقی از شلیک گلوله‌های واقعی، پلاستیکی و نارنجک‌های گاز اشک‌آور علیه صدها معترضی که در نزدیکی میدان تحریر تجمع کرده بودند، استفاده کردند.

منابع پلیس و بیمارستانی به این خبرگزاری گفتند که نیمی از زخمی‌شدگان بر اثر شلیک گلوله‌های واقعی دچار جراحت شدند. همچنین دیگر آسیب‌دیدگان پس از استشمام گاز اشک‌آور و اصابت گلوله‌های پلاستیکی به بیمارستان منتقل شدند.

درگیری‌های مرگبار روز پنج‌شنبه پس از دو روز نسبتا آرام در عراق روی داده است. تظاهرات اعتراضی، علاوه بر بغداد، در چندین شهر جنوب عراق نیز انجام شد. 

روز چهارشنبه تعدادی از معترضان خانه‌ برخی مقامات محلی در شهر غراف، در ۲۵ کیلومتری شمال شهر ناصریه را به آتش کشیدند.

با وجود اعلام تدابیر ویژه از سوی عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق، از جمله کمک به فقرای این کشور، و همچنین دعوت به آرامش از سوی آیت‌الله علی سیستانی، مرجع تقلید شیعه، اعتراض‌ها عراق همچنان ادامه دارد.

بر اساس گزارش‌های رسمی در یک ماه و نیم گذشته، بیش از ۳۳۰ نفر که اغلب از معترضان بودند، در  عراق کشته شدند.

پیشتر سازمان عفو بین‌الملل از به کارگیری دو نوع نارنجک جدید گاز اشک‌آور علیه معترضان در عراق خبر داده بود.

بر اساس این گزارش، نارنجک‌های گاز اشک‌آوری که در عراق به کار گرفته می‌شود شبیه نارنجک‌های نظامی است که پیشتر در بلغارستان و صربستان به کار رفته و ده برابر سنگین‌تر از نارنجک‌های معمولی گازاشک‌آور است.



 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More