شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

کشته شدن دو‌ نفر در ادامه اعتراضات میانمار: اینترنت برای هفتمین شب پیاپی قطع شد

پس از آنکه دو معترض شرکت‌کننده در تظاهرات روز شنبه در ماندالی، دومین شهر بزرگ میانمار، به ضرب گلوله نیروهای امنیتی کشته شدند. اینترنت میانمار برای هفتمین شب پیاپی نیز قطع شد. 

همزمان نت‌بلاکز، اعلام کرد که شبکه اینترنت در میانمار برای هفتمین روز متوالی از ساعت یک پس از نیمه‌شب قطع بوده است. این شرکت ناظر بر اینترنت می‌گوید قطع و همچنین فیلتر شدن سایت‌ها، موجب خلاء اطلاعاتی و محدودیت شدید در نشر اخبار مربوط به نقض حقوق بشر در میانمار شده است.

تظاهرات در میانمار از دو هفته پیش و در اعتراض به کودتای ارتش در شهرهای مختلف این کشور آغاز شده و معترضان خواستار کنار رفتن ارتش از قدرت و آزادی آنگ سان سوچی، رهبر منتخب و دیگر چهره‌های سیاسی هستند.

خشونت‌ها در شهر ماندالی پس از آن بالا گرفت که پلیس و سربازان با کارگران اعتصاب‌کننده و دیگر معترضان درگیر شدند.

برخی معترضان با تیروکمان به پلیس سنگ پرتاب می‌کردند و پلیس با گاز اشک‌آور و شلیک گلوله به آنان پاسخ داد. برخی شاهدان گفته‌اند که پوکه‌های گلوله‌های واقعی و لاستیکی شلیک شده توسط سربازان را پیدا کرده‌اند.

ارتش نیز گفته است که یک مامور پلیس بر اثر شدت جراحات در جریان تظاهرات، جان باخته است.

از سوی دیگر پلیس میانمار، صبح یک‌شنبه به وقت محلی، لو مین، یکی از شش چهره معروف هنری را که به دلیل حمایت از تظاهرات برایشان قرار بازداشت صادر کرده بود، در خانه‌اش دستگیر کرد.

لو مین، پیشتر در چندین تظاهرات در یانگون شرکت کرده بود و به تهییج کارمندان دولت به پیوستن به تظاهرات متهم شده و ممکن است با حکم حبس دو ساله مواجه شود. 

واکنش‌های جهانی پس از اوج گرفتن خشونت در میانمار

همزمان با اوج گیری خشونت پلیس و ارتش در میانمار و قطع اینترنت برای ارسال اطلاعات برخی از چهره‌های سیاسی نیز نسبت به این خشونت‌ها واکنش نشان دادند.

اجوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در توییتی خشونت‌ ارتش میانمار علیه معترضان غیرنظامی شرکت‌کننده در تظاهرات را محکوم کرد، و نوشت:‌ «ارتش و نیروهای امنیتی را به توقف فوری خشونت علیه غیرنظامیان ترغیب می‌کنم.» او گفت که در جلسه روز دوشنبه شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا، تازه‌ترین تحولات میانمار برای تصمیم‌گیری مناسب، بحث خواهد شد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، «استفاده از نیروی مرگبار» در میانمار را محکوم کرده است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده در توییتی نوشت که آمریکا به شدت نگران گزارش‌ تیراندازی‌ نیروهای امنیتی میانمار به سوی معترضان، و تداوم بازداشت و آزار آنان است. او گفت:‌ «ما در کنار مردم میانمار می‌ایستیم.»

بریتانیا گفت که اقدامات بیشتر علیه عوامل خشونت علیه معترضان را در نظر می‌گیرد و وزیر خارجه فرانسه، خشونت‌های میانمار را «غیرقابل‌قبول» خواند.

دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا گفت:‌ «شلیک به معترضان صلح‌طلب، خارج از هرگونه حدومرزی است.» او در توییتی نوشت:‌ «ما با شرکای بین‌المللی خود اقدامات بیشتری را علیه دشمنان دموکراسی در نظر خواهیم گرفت.»

ایالات متحده آمریکا، کانادا و نیوزیلند نیز از زمان انجام کودتا، تحریم‌های محدودی را علیه رهبران نظامی میانمار اعلام کرده‌اند.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More