شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

کشته شدن دست‌کم ۴۰ تن در اعتراض‌های روز جمعه در عراق

در جریان دور دوم اعتراض‌های ضد‌دولتی در عراق، که از روز پنج‌شنبه در بغداد و چند شهر دیگر برپا شده است، صدها تن کشته و زخمی شدند.

خبرگزاری فرانسه بامداد شنبه چهارم آبان‌ماه، به نقل از منابع خود نوشت در جریان درگیری‌های روز جمعه دست‌کم ۴۰ تن در عراق جان خود را از دست دادند.

کمیساریای حقوق بشر سازمان ملل نیز شامگاه جمعه از کشته شدن ۳۰ تن و مجروح شدن دست‌کم دوهزار تن خبر داد.

غیر از بغداد، در چند شهر دیگر عراق، از جمله دیوانیه، نجف و ناصریه، نیز تظاهرات و گردهمایی‌های ضددولتی برگزار شد.

دولت عراق، برای مقابله با تظاهرکنندگان در برخی از مناطق، از جمله استان‌های کربلا و ذی‌قار، در جنوب عراق، از نیمه‌شب جمعه مقررات منع آمد و شد اعلام کرده است.

تظاهرکنندگان نسبت به وضعیت اقتصادی خود، فساد در دولت عراق و نیز سرکوب گسترده تظاهرکنندگان از سوی نیروهای امنیتی معترض هستند.

در تجمع‌های اعتراضی روزهای پنج‌شنبه و جمعه، به مانند دور اول اعتراض‌ها، شعارهایی هم علیه نفوذ ایران در عراق سرداده شد. شبکه خبری العربیه به نقل از منابع خود نوشت شام‌گاه پنج‌شنبه گروهی از تظاهرکنندگان عکس علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، را آتش زدن و علیه قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، شعار دادند.

 

شبکه خبری الحدث هم از کشته شدن وسام العلیاوی، مسئول شبه نظامیان عصائب اهل حق، یکی از گروه نزدیک به ایران به دست افراد ناشناس خبر داد.

بنابر گزارش‌ها ۱۱ تن از تظاهرکنندگان در جریان حمله و به ‌آتش‌کشیدن مقر یکی از گروه‌های شبه‌نظامی نزدیک به ایران در جنوب عراق کشته شده‌اند.

 آیت‌الله علی سیستانی، از مراجع شیعه عراق، ضمن مشروع دانستن اعتراض‌هایی که نظم عمومی را بهم نمی‌زدند از معترضان و نیروهای امنیتی خواست تا تظاهرات‌ها به شکل مسالمت‌‌آمیزی برگزار شود.

سرکوب و برخورد‌های گسترده با تظاهرکنندگان در حالی است که پیشتر خالد المحنا، سخنگوی وزارت کشور عراق، گفته بود «امنیت تظاهرکنندگان در روز جمعه حفظ خواهد شد.»

در جریان دور نخست تظاهرات‌ ضددولتی در عراق، دست‌کم ۱۵۷ تن از سوی نیروهای امنیتی کشته شدند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More