شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

کشته شدن دست‌کم ۲۲ شبه‌نظامی در حمله آمریکا به سوریه؛ روسیه و اسرائیل از حمله مطلع بودند

 

رامی عبدالرحمان، مدیر سازمان ناظران حقوق بشر سوریه، اعلام کرد دست‌کم ۲۲ شبه‌نظامی مورد حمایت ایران در حمله هوایی اخیر آمریکا در شرق سوریه کشته شدند.

عبدالرحمان روز جمعه هشتم اسفندماه به خبرگزاری فرانسه گفت اغلب کشته‌شدگان عضو گروه شبه‌نظامی حشد شعبی بودند.

بر اساس گزارش سازمان ناظران حقوق بشر سوریه، در این حمله، سه کامیون حامل مهمات که از عراق به یک گذرگاه مرزی غیرقانونی در جنوب شهر بوکمال سوریه رسیده بودند، هدف قرار گرفتند.

پیشتر این سازمان اعلام کرده بود در این حملات ۱۷ شبه‌نظامی کشته شدند.

پنتاگون نیز اعلام کرده بود در این حمله‌ به طور مشخص چندین ساختمان مورد استفاده کتائب حزب‌الله و کتائب الشهدا، دو شاخه گروه شبه‌نظامی حشد شعبی در نزدیکی یک پست بازرسی مرزی منهدم شدند.

در بیانیه‌ای پنتاگون آمده که این حمله در واکنش به حملات اخیر به مواضع آمریکا و نیروهای ائتلاف ضد داعش در عراق و به دستور جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا، و پس از هماهنگی با شرکای این کشور انجام شده است.

در پی این حمله، مایک پمپئو، وزیر خارجه پیشین آمریکا، روز جمعه در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی فاکس نیوز با دفاع از چنین حملاتی از سوی این کشور گفت: «شما باید نیروهایتان را حفظ کنید، شما باید بازدارندگی ایجاد کنید. ما چندین بار چنین کاری را انجام دادیم و موثر بود.»

پمپئو با این حال ادامه داد از آنچه در حملات اخیر آمریکا مورد حمله قرار گرفته، اطلاعی ندارد. او گفت: «امیدوارم این فقط بمباران بیابان نبوده باشد. امیدوارم که واقعا چیزی که آمریکا را تهدید می‌کرده مورد حمله قرار گرفته باشد، وگرنه بی‌فایده است.»

وزیر خارجه پیشین آمریکا با تاکید بر تاثیرگذاری حملات هوایی آمریکا علیه مواضع شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در عراق و سوریه گفت: «ما باید مطمئن شویم که ایرانی‌ها را در همه جا بازمی‌داریم. ضعف و مدارا در مقابل ایرانی‌ها فقط با ترور بیشتر از سوی آنان همراه خواهد بود.»

دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا، در پی این حمله هوایی نوشت لندن از واکنش هدفمند آمریکا در برابر گروه‌های شبه‌نظامی که به پایگاه‌های نیروهای ائتلاف حمله می‌کنند تا منطقه را بی‌ثبات کنند، حمایت می‌کند.

در مقابل روسیه حملات آمریکا در شرق سوریه را محکوم کرد.

ماریا زاخاروا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز جمعه گفت: «ما خواستار رعایت بدون شرط حاکمیت ملی و تمامیت ارضی سوریه هستیم.»

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، هم اعلام کرد آمریکا چند دقیقه قبل از حمله هوایی در سوریه، مسکو را مطلع کرده بود. او اما این زمان را ناکافی دانست.

همزمان، پایگاه خبری اکسیوس به نقل از مقام‌های اسرائیلی نوشت که آمریکا پیش از این حمله هوایی اسرائیل را مطلع کرده بود.همچنین خبرگزاری رسمی سوریه از گفت‌وگوی تلفنی فیصل مقداد وزیر خارجه این کشور با محمدجواد ظریف همتای ایران او خبر داد.

این خبرگزاری زمان دقیق این گفت‌وگو را مشخص نکرد، اما رویترز نوشت که گفت‌وگوی وزرای خارجه ایران و سوریه پس از حملات آمریکا در شرق سوریه صورت گرفته است.

بر اساس گزارش سانا، دو طرف بر مخالفت خود با «هرگونه دخالت خارجی در امور کشورهای دیگر» تاکید کردند.

خبرگزاری فرانسه نوشت منطقه‌ در شرق سوریه و در نزدیکی مرز عراق، نیروهای مورد حمایت ایران حضور دارند که به نیروهای رژیم بشار اسد در جنگ سوریه کمک می‌کنند. 

این خبرگزاری تاکید کرد در این منطقه قاچاق سلاح رواج دارد و پیشتر نیز مورد حملات هوایی که به اسرائیل نسبت داده شده، قرار گرفته است.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More