شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

کرونا در جهان: کاهش محدودیت‌ها در ایتالیا و بازداشت صدها نفر در ترکیه

ایتالیا، از اولین کشورهای درگیر با شیوع ویروس کرونا که همچنین رکورد بیشترین تعداد قربانیان این ویروس در میان کشورهای اروپایی را از آن خود کرده، محدودیت‌های فعالیت‌های اقتصادی را کاهش داد.

در حالی که ایتالیا به عنوان سومین قدرت اقتصادی اروپا شناخته می‌شود، از روز دوشنبه هشتم اردیبهشت، به برخی کارخانه‌ها و شرکت‌های استراتژیک خود اجازه داد که فعالیت خود را پس از یک دوره وقفه، از سر بگیرند.

اما در دیگر کشورهای اروپایی که هنوز محدودیت‌های قرنطینه را کاهش نداده‌اند، مثل فرانسه و بریتانیا، بحث‌ها درباره کاهش این محدودیت بالا گرفته است.

در بریتانیا در حالی که بوریس جانسون، نخست وزیر این کشور به دفتر کار خود بازگشته، اعلام کرد که کاهش محدودیت‌ها ممکن است به ایجاد موج دوم شیوع ویروس کرونا در این کشور شود. 

این در حالی که آمار روزهای اخیر در کشورهای اروپایی نشان‌دهنده روند نزولی شیوع ویروس کرونا و به ویژه روند نزولی قربانیان بوده است. به عنوان نمونه، بر اساس آماری که روز دوشنبه از شیوع ویروس کرونا در بلژیک منتشر شد، تعداد بیماران مبتلا به ویروس کرونا که در بیمارستان‌های این کشور پذیرفته‌ شده‌اند به پائین‌ترین میزان خود از ابتدای قرنطینه سراسری این کشور رسیده است.

در ترکیه، پلیس این کشور روز دوشنبه اعلام کرد که از ماه گذشته بیش از ۴۰۰ نفر متهم به انتشار مطالب «تحریک‌آمیز» درباره ویروس کرونا در شبکه‌های اجتماعی را بازداشت کرده است. پلیس ترکیه با انتشار بیانیه‌ای گفت که «در ۴۲ روز گذشته ۶۳۶۲ حساب در شبکه‌های اجتماعی را بسته، ۸۵۵ مظنون را شناسایی کرده و ۴۰۲ نفر را بازداشت کرده است.»

روسیه که تعداد مبتلایانش بیش از چین شده، روز دوشنبه از برگزاری نشست آتی سران پنج کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره شیوع ویروس کرونا در جهان خبر داد. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، در یک سخنرانی ویدئویی گفت که «این پنج کشور بزرگ درباره مشارکت احتمالی در مبارزه علیه ویروس کرونا فکر خواهند کرد.» او گفت که این نشست به صورت ویدئو کنفرانس خواهد بود، ولی هنوز زمان برگزاری آن مشخص نیست.

در آفریقای جنوبی، دفتر ریاست جمهوری این کشور روز دوشنبه اعلام کرد که بیش از ۲۰۰ پزشک و پرستار کوبایی به آفریقایی جنوبی رسیدند تا به این کشور در مبارزه علیه شیوع ویروس کرونا کمک کنند. بر اساس آخرین آمار اعلام شده، بیش از ۴۵۰۰ نفر در این کشور به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و از این میان ۸۷ نفر جان خود را از دست داده‌اند. 

پیشتر با آغاز بحران شیوع ویروس کرونا در ایتالیا، کوبا پنجاه پزشک و پرستار خود را که سابقه مبارزه با شیوع ویروس ابولا در آفریقا را داشتند، به ایتالیا فرستاده بود.

و در نهایت این که چین، روز دوشنبه اعلام کرد که طی شبانه‌روز گذشته، فقط سه مورد از ابتلا به ویروس کرونا را شناسایی کرده است. این در حالی است که بحث و بی‌اعتمادی در جهان درباره مدیریت پکن درباره شیوع ویروس کرونا همچنان ادامه دارد.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More