شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

کرونا در جهان: وضعیت دشوار مسکو و ترجیح سلامتی بر اقتصاد در فرانسه

شیوع ویروس کرونا در جهان تاکنون دست‌کم ۱۱۵ هزار قربانی بر جای گذاشت و آمریکا، با عبور آمار رسمی قربانیان از ۲۲ هزار نفر، بیشترین تعداد جانباختگان ناشی از ابتلا به این ویروس را دارد.

همچنین در چین، کانون اولیه شیوع کرونا، که محدودیت قرنطینه برای استان هوبئی و شهر ووهان را برداشته است، شمار مبتلایان به این ویروس بار دیگر در حال افزایش است.

بر اساس آمار روز دوشنبه ۲۵ فروردین، میزان موارد جدید ابتلا به ویروس کرونا در چین، به بالاترین میزان طی دو هفته گذشته رسیده و ۱۰۸ مبتلای جدید از روز یکشنبه تا دوشنبه شناسایی شده‌اند.

 

مجوزهای الکترونیکی در مسکو

در روسیه، در حالی که ظرفیت بیمارستان‌های شهر مسکو برای پذیرش مبتلایان به ویروس کرونا تقریبا پر شده است، مقام‌های این شهر سیستمی از صدور مجوز الکترونیکی برای عبور و مرور را راه‌اندازی کرده‌اند تا به اعمال محدودیت‌های قرنطینه در مسکو شدت بخشند.

با اعلام دو هزار و ۵۵۸ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا، تعداد کل مبتلایان به این ویروس در روسیه تاکنون به بیش از ۱۸ هزار نفر رسیده که اکثریت آنان در مسکو هستند. همچنین تاکنون ۱۴۸ نفر در روسیه جان خود را از دست داده‌اند.

در اروپا، بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی مقام‌های اسپانیا، شمار روزانه قربانیان ویروس کرونا در روز دوشنبه کاهش داشت و به ۵۱۷ نفر رسید. این در حالی است که دولت این کشور محدودیت‌های قرنطینه را برای فعالیت دوباره برخی از اصناف کاهش داده است.

در آلمان نیز بر اساس اعلام روز دوشنبه، تعداد موارد جدید ابتلا به ویروس کرونا برای سومین روز پیاپی کاهش داشته و به دو هزار و ۵۳۷ مورد جدید رسیده است. به این ترتیب، تعداد کل مبتلایان در آلمان به بیش از ۱۲۳ هزار نفر و با ۱۲۶ کشته دیگر، تعداد قربانیان نیز به دو هزار و ۷۹۹ نفر رسید.

در فرانسه، در حالی که قرار است شامگاه دوشنبه، امانوئل مکرون رئیس جمهوری این کشور بار دیگر در یک نطق تلویزیونی درباره بحران شیوع کرونا در این کشور سخن بگوید، نتایج یک نظرسنجی که روز دوشنبه منتشر شد نشان می‌دهد که ۶۰ درصد مردم فرانسه تصمیم‌گیری درباره تمدید یا عدم تمدید قرنطینه سراسری در کشور را بر اساس معیارهای مربوط به ظرفیت نظام درمانی فرانسه در برابر شیوع ویروس کرونا می‌دانند.

با این حال حدود چهل درصد فرانسوی‌ها نیز معتقدند که معیارهای اقتصادی و بازگشت به فعالیت‌های اقتصادی نیز باید در این تصمیم‌گیری در نظر گرفته شود.

 

هشدار پاپ درباره خشونت‌های خانگی

در ایتالیا، پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، نسبت به افزایش خشونت‌های خانگی در دوران قرنطینه هشدار داد. پیشتر برخی از سازمان‌های بین‌المللی و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در این زمینه هشدار داده بودند.

دولت ایتالیا، نیز به تازگی اعلام کرده که سی میلیون یورو را برای جلوگیری از خشونت‌های خانگی علیه زنان اختصاص داده است.

در پرتغال، دیگر کشور اروپایی درگیر با شیوع ویروس کرونا، روز دوشنبه اعلام شد که قیمت کالاهای مصرفی در ماه گذشته میلادی با وجود شیوع ویروس کرونا ثابت بوده است. 

در ترکیه، وزارت دادگستری روز دوشنبه اعلام کرد که سه زندانی مبتلا به ویروس کرونا، جان خود را از دست دادند. همچنین ۱۷ زندانی نیز به این ویروس آلوده شده‌اند. همچنین شامگاه یکشنبه رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه با درخواست استعفای وزیر کشور مخالفت کرد. این استعفا در پی ایجاد ناآرامی‌هایی در زمان اعلام قرنطینه ۳۰ شهر ترکیه صورت گرفته بود.

در آسیا، در حالی که بانک جهانی درباره گسترش فقر در کشورهای جنوب این قاره هشدار داده، قرار است که نارندرا مودی، نخست وزیر هند روز سه‌شنبه درباره شیوع ویروس کرونا در این کشور سخنرانی کند. پیشتر دولت این کشور در ۲۴ ماه مارس از قرنطینه سه هفته‌ای کشور خبر داده بود.

تاکنون بیش از ۹ هزار نفر در هند به این ویروس مبتلا و از این میان ۳۰۸ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

 

کمک کره جنوبی به آمریکا

در کره جنوبی نیز، رسانه‌های این کشور از ارسال اولین محموله حاوی کیت‌های آزمایش کرونا به آمریکا خبر دادند. کره جنوبی پیشتر در ماه فوریه، دومین کشور جهان از نظر میزان ابتلا به ویروس کرونا بود، اما به کمک سیاست انجام آزمایش‌های گسترده، توانست شیوع این ویروس را در خاک خود مهار کند.

رئیس جمهوری کره جنوبی پیشتر اعلام کرده که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در یک گفت‌وگوی تلفنی از او خواسته که کره جنوبی در زمینه کیت‌های آزمایشی به آمریکا کمک کند.

در آمریکای جنوبی، در اکوادور که پس از برزیل، دومین کشور درگیر با ویروس کرونا است، به دلیل ظرفیت پایین نظام درمانی این کشور، مشکلاتی در زمینه رسیدگی به بیماران مبتلا به کرونا و همچنین دفن قربانیان به وجود آمده است.

در آفریقا، بیش از چهار هزار نفر در مراکش به اتهام عدم رعایت محدودیت‌های وضع شده در دو روز گذشته بازداشت شده‌ و بسیاری از آنان به بازداشت‌گاه‌ها منتقل شده‌اند. از ابتدای اعلام وضعیت اضطراری در مراکش در اواسط ماه مارس، بیش از ۲۸ هزار نفر در این کشور بازداشت شده‌اند و از این میان تعدادی نیز به دستگاه قضایی مراکش معرفی شدند.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More