شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

کرونا در جهان: ورود ماسک به زندگی اروپایی‌ها، ترس رهبر کره شمالی از کرونا 

در حالی که پیشتر در کشورهای غربی گفته می‌شد که استفاده از ماسک برای افراد سالم ضرورتی ندارد، اکنون این کشورها به ویژه در اروپا برای خروج از قرنطینه به اجباری کردن استفاده از ماسک روی آورده‌اند.

ادوار فیلیپ، نخست وزیر فرانسه، روز سه‌شنبه با حضور در پارلمان فرانسه، جزئیات طرح دولت این کشور برای خروج از قرنطینه را اعلام کرد و گفت که از دو هفته دیگر که قرنطینه سراسری در این کشور پایان می‌یابد، استفاده از ماسک در شبکه حمل‌ونقل فرانسه الزامی است. او ادامه داد که هر هفته ۷۰۰ هزار تست کرونا انجام خواهد شد و افراد مبتلا قرنطینه خواهند شد.

با این حال گشایش مدارس دبستان و راهنمایی در فرانسه به صورت تدریجی خواهد بود و درباره بازگشایی دبیرستان‌ها نیز یک ماه دیگر تصمیم‌گیری خواهد شد.

همچنین روز سه‌شنبه در آلمان اعلام شد که استفاده از ماسک از روز چهارشنبه در همه فروشگاه‌های برلین الزامی است. پیشتر بقیه مناطق آلمان نیز تصمیم مشابهی را اتخاذ کرده بودند. همچنین استفاده از ماسک در شبکه‌ حمل و نقل برلین نیز الزامی شده بود.

در پرتغال نیز رییس جمهوری این کشور روز سه‌شنبه اعلام کرد که وضعیت اضطراری کشور از روز یکشنبه سوم ماه مه، کمتر از یک هفته دیگر، لغو خواهد شد.

در بریتانیا، دفتر ملی آمار این کشور گفت که فقط طی دو هفته بیش از ۴۰۰۰ نفر در خانه‌های سالمندان انگلستان بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده‌اند. بر اساس این گزارش در فاصله ۱۰ تا ۲۴ آوریل ۴۳۴۳ نفر در این خانه‌ها قربانی کرونا شدند. به غیر از این آمار نیز بیش از ۲۱ هزار نفر در بیمارستان‌های بریتانیا بر اثر ابتلا به کرونا جان باخته‌اند. 

همچنین در بریتانیا روز سه‌شنبه با حضور بوریس جانسون نخست وزیر این کشور مراسم یک دقیقه سکوت به احترام پرستاران و پزشکان قربانی ویروس کرونا برگزار شد.

در اسپانیا اتحادیه‌های کارگری این کشور روز سه‌شنبه اعلام کردند که میزان بیکاری در اسپانیا به دلیل شیوع ویروس کرونا به ۱۴.۴ درصد افزایش یافته است. در ماه دسامبر گذشته آمار بیکاری در اسپانیا ۱۳.۸ درصد بود که پس از یونان بالاترین میزان بیکاری را در میان کشورهای حوزه یورو داشت.

 

وضعیت بحرانی آفریقا 

اما در حالی که کشورهای اروپایی در تلاش برای خروج از قرنطینه هستند، کشورهای آفریقایی همچنان از تداوم شیوع این ویروس نگرانند.

عبدالفتاح سیسی، رییس جمهوری مصر روز سه‌شنبه، وضعیت اضطراری در این کشور را به دلیل وضعیت بحرانی امنیتی و بهداشتی تمدید کرد.

همچنین میشل باشله، کمیسر عالی سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر، روز سه‌شنبه خواستار لغو تحریم‌ها علیه سودان برای کمک مالی به این کشور در زمینه مبارزه با شیوع ویروس کرونا شد. خانم باشله گفت که بدون حمایت بین‌المللی، گذار کنونی کشور به سوی یک دولت دموکراتیک و باثبات غیرممکن است. او تاکید کرد: «نقطه جدایی می‌تواند کووید-۱۹ باشد.»

در آسیا، یونیسف روز سه‌شنبه هشدار داد که کشورهای آسیای جنوبی از جمله هند و پاکستان روند واکسیناسیون صدها هزار کودک را که به حالت تعلیق درآمده، از سر بگیرند. پیشتر سازمان بهداشت جهانی نیز در این زمینه هشدار داده بود.

در ژاپن، یوشیرو موری، رییس کمیته برگزار کننده المپیک توکیو گفت که اگر تا سال آینده شرایط برگزاری المپیک در ژاپن به دلیل شیوع ویروس کرونا فراهم نشود، دیگر این بازی‌ها در توکیو برگزار نخواهد شد. پیشتر به دلیل شیوع ویروس کرونا برگزاری بازی‌های المپیک توکیو یک سال به تعویق افتاد.

در کره جنوبی نیز وزیر اتحاد دو کره اعلام کرد که ممکن است دلیل شرکت نکردن کیم جونگ اون در مراسم روز پانزدهم آوریل، به دلیل وضعیت بد جسمی نباشد، بلکه رهبر کره شمالی قصد داشته که از ابتلای خود به ویروس کرونا جلوگیری کند.

در پکن نیز سخنگوی وزارت خارجه این کشور به اظهارات اخیر دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا واکنش نشان داد که احتمال غرامت از چین برای شیوع ویروس کرونا را مطرح کرده بود. این مقام چینی این اظهارات را «شرم‌آور» توصیف کرد.

علاوه بر آمریکا برخی دیگر از دیگر کشورهای جهان نیز مدیریت پکن برای مهار کرونا را زیر سوال برده‌اند و خواستار تحقیق مستقل بین‌المللی شده‌اند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More