شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

کرونا در جهان: خطر نقض حقوق شهروندی و گسترش بیکاری، فقر و قحطی

در حالی که شیوع ویروس کرونا در جهان همچنان رو به گسترش و تاکنون ۸۸۵ هزار نفر را مبتلا و از این میان، بیش از۴۴ هزار نفر را قربانی کرده، ناتو اعلام کرد که به ارسال تجهیزات پزشکی به کشورهای عضو این سازمان سرعت می‌بخشد.

قرار است که روز پنج‌شنبه وزرای خارجه عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، درباره کمک پزشکی چند جانبه به صورت ویدئو کنفرانس تشکیل جلسه دهند. این در حالی است که تاکنون چند کشور عضو ناتو از جمله ترکیه و جمهوری چک، ارسال کمک به ایتالیا و اسپانیا را آغاز کردند.

در بریتانیا، شمار قربانیان کرونا همچنان در حال افزایش است و بر اساس آماری که روز چهارشنبه ۱۳ فروردین اعلام شد، طی ۲۴ ساعت گذشته ۵۶۳ نفر دیگر بر اثر ابتلا به این ویروس جان باختند. به این ترتیب تعداد قربانیان کرونا در بریتانیا در مجموع به ۲۳۵۲ نفر رسید.

در اسپانیا نیز آمار قربانیان کاهش نیافته و بر اساس آمار روز چهارشنبه، ۸۶۴ مرگ جدید بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در این کشور به ثبت رسیده است. در مجموع بیش از ۹ هزار نفر در اسپانیا بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

 

پوتین دورکاری می‌کند

در روسیه نیز یک روز پس از آن که اعلام شد تست کرونا پزشکی که هفته گذشته با پوتین ملاقات کرده بود، مثبت شده است، کاخ کرملین اعلام کرد که حال رییس جمهوری این کشور خوب است، اما پوتین از این پس دور از محل کار خود و در حومه مسکو، کارهایش را دنبال می‌کند.

همزمان با افزایش شیوع ویروس کرونا در جهان، محدودیت‌های تردد نیز افزایش می‌یابد. ژاپن روز چهارشنبه اعلام کرد که مرزهای خود را به روی ورود شهروندان حدود پنجاه کشور جهان می‌بندد.

در استرالیا، تصمیم دولت این کشور مبنی بر ممنوعیت ورود شهروندان خارجی غیرمقیم به داخل خاک استرالیا که از روز هجدهم ماه مارس به اجرا گذاشته شده، بیش از همه صنعت کشاورزی این کشور را نگران کرده که دارای بیشترین کارگر خارجی است.

این در حالی است که سه سازمان فائو، بهداشت جهانی و تجارت جهانی با صدور بیانیه‌ای مشترک نسبت به اخلال در نظام توزیع مواد غذایی در جهان و خطر کمبود این مواد به ویژه در کشورهای واردکننده کالاهای اساسی هشدار دادند.

 

بیش از ۸ میلیون نفر در جهان عرب

همچنین کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد در غرب آسیا، روز چهارشنبه اعلام کرد که حدود ۸.۳ میلیون نفر در جهان عرب ممکن است که بر اثر تبعات اقتصادی شیوع ویروس کرونا در فقر فرو روند.

این سازمان از دولت‌های عربی خواسته که برای جلوگیری از گسترش فقر و قحطی مواد غذایی در کشورهایشان تدابیر فوری اتخاذ کنند.

این در حالی است که برخی از کشورهای عربی با مشکلات اقتصادی جدی روبه‌رو هستند. علاوه بر لبنان که طی ماه‌های گذشته درگیر یکی از بزرگترین بحران‌های اقتصادی خود در دهه‌های گذشته شده است، وزارت نفت عراق روز چهارشنبه اعلام کرد که این کشور در ماه گذشته میلادی، به دلیل شیوع ویروس کرونا و افت قیمت جهانی نفت، نیمی از درآمدهای خود را از دست داد.

اما پیامدهای منفی شیوع ویروس کرونا در کشورهای ثروتمند نیز نگران‌کننده است. روز چهارشنبه اعلام شد که در ماه گذشته میلادی حدود ۲۷ هزار فرصت شغلی در بخش خصوصی آمریکا به دلیل شیوع ویروس کرونا از دست رفت.

همچنین شیوع ویروس کرونا در جهان، خطر محدود شدن آزادی‌های مدنی شهروندان را نیز افزایش داده است. کشورهای غربی از جمله آلمان و آمریکا روز چهارشنبه به مجارستان هشدار دادند که اصول اولیه دولت قانون باید در این کشور رعایت شود. پیشتر افزایش اختیارات ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان در چارچوب مبارزه با شیوع ویروس کرونا در این کشور، نگرانی‌هایی را درباره نقض حقوق بشر و شهروندی در مجارستان به وجود آورده است.

همچنین سازمان گزارشگران بدون مرز روز چهارشنبه اعلام کرد که برای نظارت بر رعایت حق اطلاع‌رسانی و نقض آزادی‌ بیان و مطبوعات به بهانه مبارزه با شیوع ویروس کرونا، اجرای طرحی را با عنوان «ناظران ۱۹» آغاز می‌کند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More