شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

کرونا در جهان؛ یک میلیون مبتلا و پیش‌بینی هزاران میلیارد دلار هزینه اقتصادی

 

ویروس کرونا در سراسر جهان با شتاب در حال شیوع است، به طوری که تعداد مبتلایان در جهان به بیش از یک میلیون نفر رسیده و آمار قربانیان نیز از ۵۳ هزار نفر فراتر رفته است. در این شرایط، سازمان‌های بین‌المللی همچنان در حال ارزیابی در زمینه پیامدهای اقتصادی این همه‌گیری جهانی هستند و دولت‌ها نیز بی‌وقته برای کاستن از این تبعات تلاش می‌کنند.

بانک توسعه آسیایی، روز جمعه ۱۵ فروردین، پیش‌بینی کرد که تاثیر همه‌گیری جهانی کرونا بر اقتصاد جهانی می‌تواند بین ۲۰۰۰ تا ۴۱۰۰میلیارد دلار باشد.

خبرگزاری فرانسه از مانیل، پایتخت فیلیپین و مقر بانک توسعه آسیایی گزارش داده که این ارزیابی می‌تواند بسیار کمتر از هزینه واقعی شیوع ویروس کرونا در جهان باشد، زیرا در ارزیابی بانک توسعه آسیایی، تاثیر شیوع کرونا در ایجاد بحران‌های اجتماعی، مالی و همچنین هزینه‌های بلندمدت در نظام‌های درمانی کشورها لحاظ نشده است.

شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن، روز جمعه، اعلام کرد که طرح دولت برای حمایت از اقتصاد این کشور از هفته آینده اجرا خواهد شد و در این طرح شرکت‌های کوچک اقتصادی در اولویت قرار دارند.

با این حال در آسیا، همچنان کسب و کارهای بیشتری از فعالیت بازمی‌مانند. دولت اجرایی هنگ‌کنگ روز جمعه دستور داد که همه بارها و کافه‌ها به مدت دو هفته تعطیل خواهد بود و هرگونه نقض این دستور، مجازات شش ماه زندان و ۶ هزار دلار جریمه به همراه خواهد داشت.

در اروپا، خبرگزاری فرانسه روز جمعه اعلام کرد که فعالیت اقتصادی بخش خصوصی در منطقه یورو در ماه گذشته میلادی (مارس) به پائین‌ترین میزان خود در تاریخ تشکیل این حوزه رسید. 

همزمان بانک مرکزی ایرلند روز جمعه اعلام کرد که تولید ناخالص ملی این کشور در سال ۲۰۲۰ به میزان بیش از ۸ درصد کاهش خواهد یافت.

در آفریقا نیز که فقیرترین کشورهای جهان را در خود جای داده، شیوع کرونا اقتصاد کشورهای این قاره را بیش از پیش ضعیف‌تر کرده است. 

روز جمعه، بورکینافاسو، یکی از کشورهای غرب آفریقا که ویروس کرونا در آن شیوع بسیاری پیدا کرده، اعلام کرد که پیامدهای اقتصادی کرونا در این کشور موجب کاهش بیش از ۴ درصد از رشد اقتصادی کشور خواهد شد.

در آمریکا نیز، تبعات اقتصادی کرونا خود را به صورت موجی از بیکارشدگان نشان داده است. این در حالی است که نرخ بیکاری در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ شدیدا کاهش یافته و در ماه فوریه گذشته به پائین‌ترین میزان خود در پنجاه سال گذشته رسیده بود. 

بیم آن وجود دارد که این نرخ به دلیل شیوع کرونا دست‌کم به طور موقت افزایش یابد. قرار است که نرخ بیکاری در ماه مارس در آمریکا روز جمعه اعلام شود، اما گزارش‌ها حاکی از ثبت درخواست نزدیک به ده میلیون نفر برای بهره‌مندی از مزایای بیکاری در آمریکا طی دو هفته اخیر است.

شیوع ویروس کرونا بر روابط دیپلماتیک بین کشورها نیز سایه انداخته است. روز جمعه وزارت خارجه چین از دیپلمات‌های خارجی خواست که به پکن سفر نکنند. 

چین پیشتر از بیم موج دوم شیوع کرونا در این کشور، مرزهای خود را به روی مسافران خارجی بسته است. در روزهای اخیر تقریبا همه موارد ابتلا به ویروس کرونا در چین، مربوط به کسانی بوده که از خارج وارد کشور شده‌اند و به گفته سخنگوی وزارت خارجه چین، مواردی از ابتلا نیز در میان دیپلمات‌های خارجی شناسایی شده است.

همچنین اورسولا فون در لاین، رییس کمیسیون اروپا، روز جمعه گفت که مذاکره برای تمدید احتمالی بسته بودن مرزهای اتحادیه اروپا پس از عید پاک در جریان است. پیشتر مرزهای این اتحادیه در روز ۱۷مارس به مدت ۳۰ روز بسته شد.

اما یکی از جنجالی‌ترین تحولات مربوط به کرونا در ۲۴ساعت اخیر، تصاحب محموله ماسک سفارشی فرانسه در چین از سوی آمریکا بود.

آمریکا با پول نقد محموله‌ای از ماسک را که به مقصد فرانسه در چین بارگذاری شده بود، پای هواپیما خریداری کرد.

سخنگوی دولت فرانسه روز جمعه در واکنش به این اقدام، خواستار همبستگی کشورهای مختلف در زمینه نیازمندی‌های مربوط به شیوع کرونا شد.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More