شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

کرونا در جهان؛ فراتر رفتن آمار جان‌باختگان اروپا از آسیا، اولین مرگ در روسیه

با شدت گرفتن شیوع کرونا در کشورهای اروپایی، تعداد کشته‌شدگان ناشی از ابتلا به بیماری کووید۱۹ در کشورهای اروپایی، بیش‌تر از تعداد قربانیان در کشورهای آسیایی شد.

بانک مرکزی اروپا یک «طرح اضطراری تاریخی» را برای برقراری آرامش در بازارهای این قاره تهیه کرد و قرار است ۷۵۰ میلیارد یورو را برای از بین بردن تبعات شیوع کرونا بر شرکت‌های اقتصادی اروپایی تا پایان سال ۲۰۲۰ اختصاص دهد.

این در حالی است که یک هفته پیش، این بانک اعلام کرده بود که ۱۲۰ میلیارد یورو را به این امر اختصاص می‌دهد. کریستین لاگارد، رییس بانک مرکزی اروپا در توییتر نوشت: «برای حمایت‌مان از یورو هیچ محدودیتی وجود ندارد.»

در آلمان، آنگلا مرکل، صدراعظم این کشور، در یک سخنرانی بی‌سابقه تلویزیونی درباره شیوع کرونا گفت که این کشور در برابر «بزرگ‌ترین چالش، نه از زمان اتحاد دو آلمان، بلکه از زمان جنگ جهانی دوم» قرار گرفته است. او تاکید کرد که چنین چالشی نیاز به انسجام همه مردم دارد.

در فرانسه، برونو لومر، وزیر اقتصاد این کشور شدیدا به شرکت آمازون حمله کرد و گفت که فشار این شرکت به کارمندانش برای حاضر شدن در محل کار «غیرقابل قبول» است.

وزیر کشور فرانسه نیز اعلام کرد که ممکن است مدت دو هفته‌ای قرنطینه در این کشور تمدید شود.

در ایتالیا نیز، که با مرگ ۴۷۵ نفر فقط در یک روز و همچنین در کل جان باختن بیش از ۳۰۰۰ نفر، به یکی از کانون‌های شیوع کرونا در جهان تبدیل شده، جوزپه کونته، نخست وزیر این کشور گفت که قرنطینه کشور پس از روز سوم آوریل هم ادامه خواهد داشت.

اکنون حدود شصت میلیون ایتالیایی فقط مجازند که برای خرید کالاهای روزانه، درمان یا شغل‌هایی که امکان انجام آنها به صورت دورکاری نیست، از خانه‌شان خارج شوند.

در بریتانیا، شرکت حمل و نقل شهری لندن اعلام کرد که حدود ۴۰ ایستگاه مترو این شهر از روز پنج‌شنبه تا اطلاع ثانوی، به توصیه دولت بسته شد. پیشتر خدمات شبانه برخی از خطوط مترو تعطیل شده و تعداد اتوبوس‌های شهری نیز کاهش یافته بود.

در پرتغال، رییس جمهوری این کشور در یک نطق تلویزیونی اعلام وضعیت اضطراری کرد.

روسیه روز پنج‌شنبه ۲۸ اسفند، از اولین مرگ ناشی از ابتلا به کرونا خبر داد. تاکنون ۱۴۷ مورد از ابتلا به کرونا در این کشور شناسایی شده است.

در آمریکا، بر اساس یک تحقیق محققان دانشگاه هاروارد، بیمارستان‌های این کشور برای پاسخگویی در برابر موج مبتلایان به ویروس کرونا با مشکل مواجه خواهند بود. این محققان در پیش‌بینی‌های خود از چگونگی شیوع کرونا در آمریکا، ۹ فرضیه را در نظر گرفته‌اند که در هفت فرضیه، بیمارستان‌های آمریکا با مشکل کمبود تخت در بخش مراقبت‌های ویژه مواجه خواهند بود.

بر اساس این تحقیق، در بهترین حالت، ۲۰ درصد بزرگسالان آمریکایی طی یک بازه هجده ماهه به کرونا مبتلا خواهند شد که جمعیتی حدود ۵۰ میلیون نفر خواهد بود. در این حالت، بخش‌های مراقبت ویژه بیمارستان‌ها جوابگوی مبتلایان به کرونا خواهند بود، آن هم به این شرط که ۵۰ درصد تخت‌های بخش مراقبت ویژه که اکنون توسط بیماران غیرکرونایی اشغال شده، آزاد شوند.

همچنین وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد، ایالات متحده به دلیل شیوع کرونا، از روز چهارشنبه کلیه خدمات روزمره صدور ویزای مهاجرتی و غیر مهاجرتی را در بیشتر کشورهای جهان به حالت تعلیق درآورده است.

در آمریکای مرکزی نیز، کاستاریکا از اولین مرگ ناشی از ابتلا به کرونا خبر داد. این کشور تاکنون ۶۹ مورد از ابتلا به این ویروس را شناسایی کرده است.

در آمریکای جنوبی، ده زندانی در ونزوئلا، پس از آغاز تدابیر دولت این کشور برای جلوگیری از شیوع کرونا در زندان‌ها، هنگام فرار از زندان از سوی نیروهای امنیتی کشته شدند. با این حال از ۵۱۸ زندانی محبوس در زندان سن کارلوس در شمال غربی ونزوئلا، ۸۴ زندانی توانستند از زندان فرار کنند.

در استرالیا، اسکات موریسون، نخست وزیر، روز پنج‌شنبه از بسته شدن مرزهای این کشور به روی خارجی‌های غیرساکن در استرالیا خبر داد. همچنین شرکت هواپیمایی کانتاس استرالیا اعلام کرد که این شرکت در روزهای آینده، همه پروازهای بین‌المللی خود را متوقف خواهد کرد.

همزمان با استرالیا، در نیوزیلند نیز نخست وزیر این کشور از سخت‌تر شدن محدودیت‌ها برای جلوگیری از شیوع کرونا خبر داد.

اما در چین، مقام‌های این کشور روز پنج‌شنبه، برای اولین بار از آغاز شیوع کرونا اعلام کردند که هیچ‌گونه مورد ابتلای جدیدی را که منشاء داخلی داشته باشد، شناسایی نکرده‌اند. با این حال در شبانه‌روز گذشته، ۳۴ مورد جدید کرونا در چین به ثبت رسیده که همه آنها از خارج از مرزهای چین وارد کشور شده بودند.

این تعداد ورود مبتلایان از خارج به داخل چین، یک رکورد تازه را به ثبت رسانده است. افراد مبتلایی که وارد چین می‌شوند، اغلب چینی‌هایی هستند که از کشورهای درگیر با کرونا به وطنشان بازگشته‌اند.

همچنین طی ۲۴ ساعت گذشته هشت نفر از مبتلایان به کرونا در چین جان خود را از دست دادند که تعداد قربانیان در این کشور را در مجموع به ۳۲۴۵ نفر می‌رساند.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More