شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

کرونا در جهان؛ افزایش جمعیت مبتلایان و ابهام در وسعت بحران اقتصادی

 

در حالی که تعداد مبتلایان به ویروس کرونا، بر اساس آمار رسمی ارائه شده از سوی دولت‌ها، به بیش از یک و نیم میلیون نفر رسیده و از این میان بیش از ۸۸ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند، سازمان‌های بین‌المللی و حتی دولت‌ها درباره ابعاد بحران اقتصادی ناشی از شیوع کرونا هنوز به ارزیابی دقیقی نرسیده‌اند.

خبرگزاری فرانسه از واشنگتن گزارش داده که بر اساس ارزیابی‌ها، طی هفته گذشته پنج میلیون نفر دیگر در آمریکا برای بهره‌مندی از کمک‌های مربوط به بیکاران، نام خود را به عنوان بیکار ثبت‌نام کرده‌اند. این آمار مربوط به روزهای ۲۹ مارس تا ۴ آوریل می‌شود.

پیشتر نیز طی دو هفته آخر ماه مارس، حدود ده میلیون نفر خود را بیکار اعلام کرده بودند.

همچنین در حالی که در روزهای اخیر خوشبینی‌هایی درباره مهار شیوع ویروس کرونا در اروپا، یکی از کانون‌های اصلی کرونا، به وجود آمده، کریستین لاگارد، رییس بانک مرکزی اروپا، روز پنج‌شنبه، پیشنهاد لغو بدهی‌های کشورهای عضو حوزه یورو برای مدیریت بحران شیوع کرونا را رد کرد.

او به یک رسانه فرانسوی گفت: «به این نظرم این کاملا غیرقابل تصور است.» رییس بانک مرکزی اروپا با این حال ادامه داد که زمان زیادی، شاید ده سال به طول بکشد که دولت‌های حوزه یورو از زیر بار بدهی‌هایشان خارج شوند.

سوئیس نیز که عضو حوزه یورو به شمار نمی‌رود، به تنهایی تلاش دارد که بحران اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا را مهار کند. شورای فدرال (دولت) سوئیس روز پنج‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که «موج ورشکستگی‌ها می‌تواند تاثیرات ناگواری بر اقتصاد سوئیس بگذارد.»

از سوی دیگر، قرار است نشست اوپک به همراه روسیه، روز پنج‌شنبه برگزار شود و بورس‌های جهان با خوشبینی کار خود را آغاز کردند. به عنوان نمونه، شاخص بورس لندن، روز پنج‌شنبه بیش از دو درصد افزایش یافت.

اما همزمان روز پنج‌شنبه اعلام شد که بریتانیا در سه ماه منتهی به پایان فوریه، که هنوز قرنطینه سراسری در این کشور آغاز نشده بود، فقط یک دهم درصد رشد اقتصادی داشته است.

در آلمان، اولین اقتصاد بزرگ اروپا، نیز اعلام شد که صادرات این کشور نسبت به ماه فوریه تا حدودی افزایش داشته، اما مبادلات آلمان و چین در این ماه به دلیل شیوع کرونا تا حد بسیار زیادی کاهش داشته است.

بر اساس آخرین آمار رسمی، تاکنون بیش از ۱۰۸ هزار نفر در آلمان به ویروس کرونا مبتلا و از این میان ۲۱۰۷ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

همچنین در فرانسه سخنگوی دولت روز پنج‌شنبه اعلام کرد که این کشور «در قلب» بحران شیوع ویروس کرونا به سر می‌برد. قرار است که امانوئل مکرون شامگاه روز دوشنبه آینده درباره تمدید احتمالی قرنطینه سراسری فرانسه و همچنین دیگر چالش‌های مقابل این کشور سخنرانی کند.

اما در اسپانیا، در حالی که شیوع ویروس کرونا تاکنون بیش از ۱۴۵۰۰ قربانی بر جای گذاشته، پدرو سانچز، نخست وزیر این کشور، روز پنج‌شنبه در یک سخنرانی در پارلمان گفت که این کشور در آستانه مهار شیوع این ویروس است.

قرار است که روز پنج‌شنبه پارلمان اسپانیا درباره تمدید قرنطینه سراسری کشور تا روز ۲۴ آوریل تصمیم‌گیری کند.

اما در چین، کانون اولیه ویروس کرونا، مقام‌های این کشور روز پنج‌شنبه اعلام کردند که ۶۳ مورد از ابتلا به ویروس کرونا را شناسایی کرده‌اند و دو نفر نیز طی ۲۴ ساعت گذشته بر اثر ابتلا به این ویروس در چین درگذشته‌اند.

بنا بر اعلام کمیسیون ملی بهداشت چین، ۶۱ مورد از مبتلایان، کسانی بوده‌اند که از خارج وارد چین شده‌اند. با این حال، دو نفر قربانی ساکن استان هوبئی بودند که به تازگی پایان قرنطینه آن اعلام شده است.

در ژاپن نیز در حالی که در تعدادی از مناطق این کشور وضعیت اضطراری اعلام شده، هیچ نشانه‌ای از کاهش شیوع ویروس کرونا به چشم نمی‌خورد. بر اساس آخرین آمار، تاکنون پنج هزار نفر در این کشور به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More