شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

کتابخانه دانشگاه کمبریج: دست‌نوشته‌های داروین احتمالا گم نشده، سرقت شده است

کتابخانه دانشگاه کمبریج در بریتانیا از احتمال سرقت تعدادی از جزوه‌ها و دست‌نوشته‌های چارلز داروین،‌ محقق برجسته نظریه تکامل، خبر داد که میلیون‌ها پوند ارزش دارند و سال‌هاست ناپدید شده‌اند.

روزنامه گاردین روز سه‌شنبه چهارم آذرماه نوشت کارمندان کتابخانه دانشگاه کمبریج معتقدند تعدادی از دست‌نوشته‌های داروین که دو دهه پیش برای آخرین‌بار در محل خود مشاهده شده بود،‌ به سرقت رفته‌اند. 

براساس این گزارش، کارمندان کتابخانه کمبریج درباره ناپدید شدن اسناد معتقد بودند این دست‌نوشته‌های گرانبها در اواخر سال ۲۰۰۰ میلادی در بایگانی‌ها بد قفسه‌بندی شده بود و این موضوع تا ۲۰ ماه میلادی اکتبر امسال به پلیس گزارش نشد.

اکنون پلیس اعلام کرده با دریافت گزارش این موضوع، تحقیقات در این زمینه آغاز شده و به اینترپل هم اطلاع داده است.

گاردین براساس اعلام کارمندان كتابخانه، تخمین ارزش دست‌نوشته‌ها را با توجه به ماهیت منحصربه‌فرد آن‌ها دشوار خوانده، اما اشاره کرده احتمالا میلیون‌ها پوند ارزش دارند.

اسناد ناپدیدشده دو دفتر دست‌نویس، از جمله طرح اصلی «درخت زندگی» سال ۱۸۲۵ داروین، را در بر می‌گیرد. 

این اسناد از انبار برداشته شده بود تا در واحد عکاسی کتابخانه تصویربرداری شود. در نوامبر سال ۲۰۰۰ میلادی گزارش شد که این کار در واحد عکسبرداری انجام شده است.

اما در بررسی دوره‌ای در ژانویه سال بعد از آن مشخص شد که جعبه کوچک آبی‌رنگ حاوی اسناد به جای خود بازگردانده نشده‌اند.

جسیکا گاردنر، کتابدار دانشگاه و مدیر خدمات کتابخانه که از سال ۲۰۱۷ میلادی در این سمت مشغول است، می‌گوید: «افراد پیش از من واقعا اعتقاد داشتند آنچه اتفاق افتاده این بوده که این اسناد بد قفسه‌بندی شده یا به اشتباه جا گذاری شده بودند.»

او افزود: «آن‌ها با همین اعتقاد واقعی، در این سال‌ها به جست‌وجوهای گسترده‌‌ای پرداختند.» گاردنر اشاره کرد اکنون تصور می‌شود «احتمال وقوع سرقت» وجود دارد. 

مارک پورسل، معاون مجموعه‌های تحقیقاتی، در این زمینه به گاردین گفته که اطمینان دارد نسخه‌های خطی را نمی‌توان در بازار آزاد فروخت و احتمالا این اسناد مخفی شده‌اند.

چارلز رابرت داروین (۱۸۰۹-۱۸۸۲) زیست‌شناس و زمین‌شناس بریتانیایی بود که به دلیل نظریات و یافته‌هایش در زمینه دانش فرگشت یا تکامل شناخته می‌شود؛ براساس نظریه او، همه گونه‌ها دارای نسب مشترک هستند. 

نظریه فرگشت در میان دانشمندان بسیاری پذیرفته شده و از مفاهیم بنیادی دانش به شمار می‌رود.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More