شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در عراق؛

کتائب حزب‌الله عراق از زمان تاسیس تا حمله غافلگیر‌کننده آمریکا

در پی حمله هوایی آمریکا علیه مقر «کتائب حزب الله عراق» بار دیگر نام این گروه نزدیک به ایران بر سر زبان‌ها افتاد. کتائب حزب الله از بارزترین گرو‌ه‌های تشکیل دهنده حشد شعبی شمرده می‌شود که یک گروه شبه‌نظامی مورد حمایت ایران است.

شبه نظامیان «کتائب حزب الله عراق» در سال ۲۰۰۷ یعنی هفت سال پیش از تاسیس حشد شعبی تاسیس شد. حشد شعبی هدف اولیه خود را رویارویی با گروه داعش عنوان کرده بود.

برخی منابع، تعداد نیروهای شبه نظامیان کتائب حزب الله عراق را ۱۴۰ هزار نفر ذکر کرده‌اند. اغلب این نیروها در عراق و شماری نیز در سوریه فعالیت می‌کنند. 

حملات هوایی یکشنبه شب آمریکا نشان می‌دهد که این گروه علاوه بر عراق، شبه‌نظامیانی را در سوریه مستقر کرده است. 

ابومهدی المهندس، که بارها در تصاویر در کنار قاسم سلیمانی نشان داده شده است، و در عراق به مشاور سلیمانی معروف است، بنیان گذار این گروه شبه نظامی به شمار می‌رود. 

المهندس این گروه را پس از جدایی از شبه نظامیان بدر که گروه دیگر مورد حمایت ایران است، تشکیل داد. 

در سال ۲۰۰۹، کتائب حزب الله عراق، در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفت . پس از آن بود که واشینگتن برخی فرماندهان این گروه را تحریم و اموال آن را بلوکه کرد.  

واشنگتن اعلام کرده که شبه نظامیان حزب الله عراق، و رهبر آنها ابومهدی المهندس، تهدیدی برای امنیت عراق به شمار می‌روند. 

این گروه در سال‌‌های ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸، مواضع آمریکا در عراق را مورد هدف قرار داده بود. 

کتائب حزب الله عراق، از جمله اولین شبه‌نظامیان عراقی بود که پس از هماهنگی با سپاه قدس، وارد خاک سوریه شد و در جنگ داخلی سوریه علیه مخالفان اسد وارد جنگ شد. 

مرکز انستیتو واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک در گزارشی در سال ۲۰۱۵، درباره کتائب حزب الله عراق گفته بود:«این گروه شبه نظامی، دوره‌های آموزش نظامی پیشرفته می گذارنند و در مقایسه با دیگر گروه‌های نزدیک به ایران، از سلاح‌های پیشرفته تری برخوردارند.

ابوعلی الخزعلی یکی از بارزترین فرماندهان حشد شعبی از جمله کسانی است که در حمله یکشنبه شب آمریکا علیه مقر شبه نظامیان کتائب حزب الله عراقی، کشته شد.

فرمانده کشته شده حشد شعبی که بود؟

صفحه فیسبوک حشد شعبی، خزعلی را یکی از فرماندهان گردان ۴۵ حشد شعبی معرفی کرده است. 

ابو علی الخزعلی، همچنین به نام ابو علی مدینه معروف بود اما نام واقعی‌اش، مرتضی جبار غلیلان الخزعلی است. 

او یکی از نزدیکترین فرماندهان حشد شعبی عراق به قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران، و نیز ابومهدی المهندس بنیانگذار شبه نظامیان «کتائب حزب الله عراق»  به شمار می‌رفت.

خزعلی از سوی اهل سنت عراق متهم است که به منظور تغییر بافت جمعیتی به سود شیعیان، اهل سنت را از محل سکونتشان در شمال غرب بغداد اخراج کرده است.

او همچنین مسئول خطوط کمک‌رسانی خط مرزی میان عراق و سوریه و ذخیره کردن سلاح و موشک‌های ایرانی بوده است. 

خزعلی همچنین روابط بسیار خوبی با شبه نظامیان بدر، الخراسانی و عصائب اهل الحق در عراق داشته است.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More