شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

کاوشگر استقامت ناسا با هدف جستجوی حیات بر سطح مریخ فرود آمد

کاوشگر پِرسیویرَنس، استقامت، ناسا با موفقیت برسطح مریخ فرود آمد تا به جستجو در مورد نشانه‌های گذشته حیات میکروبی در این سیاره بپردازد.

طبق اعلام ناسا، کاوشگر استقامت هنگام عبور از اتمسفر مریخ طی «هفت دقیقه نفس‌گیر» به صورت خودکار حرکت می‌کرد و در این مدت اپراتورهای ناسا بر روی زمین در انتظار بودند تا این کاوشگر با ۱۶ برابر سرعت صوت از جو مریخ که ۹۵ درصد آن دی اکسید کربن است عبور کند.

این سومین باری است که طی هفته اخیر فضاپیماها وارد مدار مریخ می‌شوند و پیش از آن فضاپیماهای امارات و چین در مدار مریخ قرار گرفته بودند. هر سه فضاپیما این مسیر ۴۸۰ میلیون کیلومتری را در سفری در حدود هفت ماه طی کردند.  

پِرسیویرَنس نهمین کاوشگری است که ناسا از دهه ۱۹۷۰ تاکنون با موفقیت به سطح مریخ فرستاده و بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین آنها به شمار می‌آید.

برای اجرای پروژه کاوشگر استقامت حدود سه میلیارد دلار هزینه شده است.

این کاوشگر شش چرخ، که به اندازه یک خودروی سواری است و با سوخت پولوتونیوم کار می‌کند، قصد دارد سطح بستر یک رودخانه خشک شده قدیمی را مورد بررسی قرار دهد. دانشمندان معتقدند اگر زمانی حیات بر روی مریخ وجود داشته، احتمالا بین سه تا چهار میلیارد سال پیش بوده که در آن زمان هنوز بر روی این سیاره آب جریان داشت.

 

 

قرار است طی دو سال آینده، کاوشگر استقامت با بازوی دو متری خود به جمع‌آوری تکه سنگ‌هایی بپردازد که ممکن است بر روی آنها نشانه‌هایی از حیات میکروسکوپی وجود داشته باشد. در این ماموریت، ۳۰ تا ۴۰ تکه سنگ کوچک را در داخل لوله‌های بسته‌بندی قرار می‌دهد تا در سال ۲۰۳۱ با یک راکت دیگر به زمین ارسال شوند.

کاوشگر پِرسیویرَنس ناسا بلافاصله پس از فرود اولین عکس از سطح مریخ را به زمین ارسال کرد که این تصویر به دلیل قرار داشتن سرپوش ضدغبار بر روی دوربین کاوشگر است.

این کاوشگر همچنین طی ماموریت خود آزمایشی را برای تبدیل دی‌اکسید کربن به اکسیژن انجام خواهد داد، تا در آینده از این روش بتوان برای تولید هوا برای فضانوردان استفاده کرد.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More