شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

کانون وکلای آمریکا جایزه النور روزولت برای ترویج جهانی حقوق بشر را به نسرین ستوده اهدا کرد

کانون وکلای آمریکا، روز دوشنبه نسرین ستوده، وکیل ایرانی را به علت «شهامت و سرسختی و اثربخشی‌اش در مبارزه برای دستیابی به قوانین عادلانه در ایران» به عنوان یکی از برندگان جایزه «النور روزولت برای ترویج جهانی حقوق بشر» در سال ٢٠٢٠ معرفی کرد.

نسرین ستوده، وکیل زندانی، در پیامی ویدیویی که طی دوره مرخصی از زندان قرچک ضبط کرده بود، دریافت این جایزه را افتخاری بزرگ دانست و گفت: «حرفه‌ام را با همه افتخارات و‌ مخاطراتی که نصیبم کرده، دوست دارم و  از اینکه  همبستگی حرفه‌ای بین وکلای سراسر جهان وجود دارد خوشحال است.»

او گفت: «از این فرصت مهم استفاده کنم و از تک‌تک افرادی که در سراسر جهان از من و همسرم در زمانی‌که زندانی بوده‌ام و خانواده‌ام تحت فشار هر روزه و تهدید بازداشت قرار داشتند، ما را مورد حمایت بی‌سابقه‌ای قرار دادند، تشکر می‌کنم. من با قدردانی از حمایت‌های ارزشمندتان همواره تاکید می‌کنم که همه اینها صرفا برای انجام وظایف حرفه‌ای‌ام بوده است.»

نسرین ستوده اعلامیه حقوق بشر را میراثی برای همه انسان‌ها خواند و آزادی بشر، عدم تبعیض، منع شکنجه، حق زندگی و امنیت شخصی، ممنوعیت بازداشت خودسرانه، استقلال دستگاه قضایی، دادرسی عادلانه، و دیگر حقوق این اعلامیه را  با اهمیت دانست و مبنای تعامل شهروندان و دولت‌ها توصیف کرد.

او همچنین به تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر با همت النور روزولت اشاره کرد و آن را نشانه همبستگی زنان دانست.

ستوده با اشاره به اینکه النور روزولت به دلیل آشنایی نزدیک خود از واقعیت جنگ، برای جلوگیری از آن تلاش‌های زیادی را برای تصویب اعلامیه حقوق بشر به خرج داد گفت: «او بهتر از هر کسی شاهد این بوده است که چگونه جنگ همه دستاوردهای بشری را به تاراج می‌برد و غیر از جدایی ابدی، خشونت و کشتار انسان‌ها، دستاوردهای فرهنگی و اجتماعی را نیز از بین می‌برد.»

ستوده با اشاره به درگذشت روث‌ بیدر گینزبرگ، قاضی دیوان عالی آمریکا، در شهریور ماه، فقدان این «قهرمان عدالت» را به جامعه حقوقی آمریکا تسلیت گفت و تلاش‌ها او در جهت رفع تبعیض‌‌های جنسیتی و نژادی را ستود.   

ستوده به دلیل فعالیت‌های حقوق‌بشری خود در ایران از سوی دادگاه انقلاب به ۳۳ سال حبس و ۱۴۸ ضربه شلاق محکوم شده و در حال تحمل این حکم در زندان قرچک ورامین است. او در اواخر مرداد ماه سال‌جاری در اعتراض به شرایط زندانیان سیاسی به مدت ۴۶ روز دست به اعتصاب غذا زد.

این وکیل و فعال حقوق بشر از ۱۷ آبان ماه در پی ابتلا به کرونا از زندان به مرخصی فرستاده شد و ۱۳ آذر ماه باردیگر با تماس مسئولان قضایی به زندان قرچک بازگشت.

یک روز بعد از بازگشت ستوده به زندان نیز طی مراسمی که در استکهلم برگزار شد، آن لینده، وزیر خارجه سوئد جایزه نوبل آلترناتیو را به این وکیل مدافع حقوق بشر اهدا کرد.

لینده در این مراسم گفت: این جایزه به پاس «کنشگری شجاعانه» نسرین ستوده در «به خطر انداختن خود در دفاع از حقوق بشر و آزادی‌های اساسی در ایران» به او اهدا می‌شود.

پیش از این مقام‌های کشورهای اروپایی از جمله ۳۸ نماینده پارلمان آلمان و بازرسان ویژه حقوق بشری سازمان ملل متحد، خواستار آزادی نسرین ستوده شده بودند.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More