شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

کانادا خواهان تغییر قوانین سوانح هوایی به منظور انجام تحقیق مستقل در پرونده هواپیمای اوکراینی شد

درپی انتقادات گسترده بین‌المللی از گزارش نهایی ایران از پرونده هواپیمای اوکراینی، کتی فاکس، ریس هیات ایمنی ترابری کانادا، اعلام کرد کشورش قصد دارد از نهاد هوانوردی سازمان ملل بخواهد در قوانین تحقیق و تفحص در مورد سوانح هوایی تغییراتی را ایجاد کند.

فاکس روز پنج‌شنبه اعلام کرد کانادا در هفته‌ها و ماه‌های آینده با سازمان بین‌المللی هوانوردی غیرنظامی، ایکائو، رایزی خواهد کرد تا اطمینان حاصل کند در مواردی که ارتش‌ها مسئول سرنگون کردن هواپیماها هستند، تحقیق و تفحص  به صورت مستقل انجام شود.  

رییس هیات ایمنی ترابری کانادا گفت: اگرچه قوانین موجود در ارتباط با سوانح هوایی تاکنون کارآمد بوده‌اند، پرونده هواپیمای اوکراینی و نحوه گزارش‌دهی جمهوری اسلامی محدودیت‌های این مقررات را نشان می‌دهد.

طبق قوانین کنونی، با وجودی‌که یک نهاد نظامی ایران مسئول سرنگون کردن هواپیمای اوکراینی بود، جمهوری اسلامی تحقیق و تفحص از این پرونده را به عهده گرفت.

فاکس گفت: کانادا به دنبال این است که در چنین موارد استثنایی که نهادهای نظامی هواپیماهای مسافربری را سرنگون می‌کنند، تحقیق و تفحص به صورت مستقل و شفاف صورت گیرد.

سازمان هواپیمایی ایران بعد از گذشت بیشتر از یک سال از شلیک دو موشک سپاه پاسداران به هواپیمای مسافربری اوکراین،‌ گزارش نهایی خود را روز چهارشنبه، ۲۷ اسفندماه ۱۳۹۹، منتشر کرد که‌ این گزارش همچنان مسئولیت شلیک را به اپراتور واحد پدافندی نسبت داده است.

کانادا و اوکراین گزارش جمهوری اسلامی را تلاشی برای پنهان کردن واقعیت خواندند و تاکید کردند این گزارش به سوالات موجود پاسخ نگفته و نتوانسته واقعیت یا مدرک محکمی ارائه دهد.

مارک گارنو، وزیر خارجه کانادا، و عمر الغبرا، وزیر ترابری این کشور، در بیانیه‌ای مشترک، ضمن رد گزارش ۱۴۵ صفحه‌ای ایران گفتند: «این گزارش هیچ تلاشی نکرده تا به پرسش‌های حساس در مورد واقعیت ماجرا پاسخ گوید. این گزارش ناقص به نظر می‌رسد و دربرگیرنده هیچ شواهد و واقعیت ملموسی نیست.»

دمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین، گزارش ایران را تلاش مقام‌های جمهوری اسلامی برای پنهان کردن دلایل واقعی انهدام این هواپیما دانست.

از سوی دیگر، بریتانیا، کانادا، سوئد، اوکراین و افغانستان که شهروندان آنها در شلیک موشک‌های سپاه پاسداران به هواپیمای اوکراینی کشته شده‌اند، طی بیانیه‌ای جداگانه با اشاره به اینکه گزارش ایران در این مورد را بررسی می‌کنند، خواستار مسئولیت‌پذیری و شفافیت از سوی ایران و اجرای عدالت برای قربانیان شدند.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More