شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

کازئو ایشی‌گورو، با رمان «باقیمانده‌های روز»، برنده جایزه نوبل ادبیات شد

 

کازئو ایشی‌گورو، نویسنده ژاپنی - بریتانیایی رمان «باقیمانده‌های روز»(Remains of the Day)، برنده جایزه نوبل ادبیات در سال ۲۰۱۷ شد.

به گزارش رویترز، رمان باقیمانده‌های روز، در سال ۱۹۸۹ مبنای تولید فیلمی با همین نام شد که نامزدی اسکار را برای آن به همراه داشت.

آکادمی نوبل، توانایی ایشی‌گورو در به تصویر کشیدن ارتباط حس خیالی ما با دنیای پیرامون را مورد ستایش قرار می‌دهد.

 

تصویری از جلد کتاب رمان باقیمانده‌های روز اثر کازئو ایشی‌گورو

 

جایزه نوبل ادبیات که مبلغی معادل ۱/۱ میلیون دلار است با تعلق گرفتن به رمان باقیمانده‌های روز، به سوی برداشتی متداول‌تر از ادبیات باز‌می گردد. این جایزه در سال گذشته به باب دیلن،خواننده و ترانه سرای آمریکایی تعلق گرفت.

آکادمی نوبل اعلام کرد که آثار ایشی‌گورو که در سن پایین به آمریکا مهاجرت کرده، غالبا حافظه، زمان و خودباوری را در انسان تحت تاثیر قرار می‌دهد.

"سارا دانیوس، دبیر دائمی آکادمی سوئدی نوبل گفت او کمی شبیه ترکیبی از جین آستین و فرانتس کافکا است. اگراین دو را کمی، نه زیاد، با هم ترکیب کنید، نتیجه ایشی‌گورو خواهد بود.

ایشی‌گورو برای اولین بار در سال ۱۹۸۰ با رمان‌های «منظر پریده‌رنگ تپه‌ها» و «باقیمانده‌های روز»، توانست توجه جهانیان را به خود و هنرش جلب کند.

در نسخه سینمایی رمان باقیمانده‌های روز، آنتونی هاپکینز و اما تامپسون نقش آفرینی می‌کنند.

 

پوستر فیلم باقیمانده‌های روز با بازی آنتونی هاپکینز و اما واتسون

 

ایشی‌گورو با برنده شدن معتبرترین جایزه ادبی جهان، نام خود را درکنار اشخاصی چون آلکساندر سولژنیتسین، دوریس لسینگ و ارنست همینگوی به ثبت رساند.

منتقدان ، تصمیم سال گذشته آکادمی نوبل، مبنی بر اعطای جایزه به باب دیلن را نقطه عطفی برای نامزدی افرادی شایسته‌تر در عرصه ادبیاتی متفاوت از گذشته می‌دانند.

 

کازئو ایشی‌گورو، برنده جایزه ادبی نوبل ۲۰۱۷

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More