شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

کارشناسان سازمان ملل: کره شمالی و ایران برای ساخت موشک‌های دوربرد از سال گذشته همکاری دارند

بر اساس «گزارش محرمانه هیات کارشناسان سازمان ملل در مورد تحریم‌های کره شمالی»، جمهوری اسلامی ایران و دولت پیونگ‌یانگ از سال گذشته همکاری در زمینه ساخت موشک‌های دوربرد را از سرگرفته‌اند.

به گزارش بلومبرگ، کره شمالی در راستای همکاری برای ساخت موشک‌های دوربرد، قطعات کلیدی را به ایران ارسال می‌کرده و آخرین مورد ارسال قطعات در سال ۲۰۲۰ صورت گرفته است.

بر اساس اطلاعات به دست آمده «مرکز تحقیقاتی شهید حاج علی موحد» برای ساخت یک موشک ماهواره‌بر از متخصصان موشکی کره شمالی کمک گرفته است.

بر اساس این گزارش، هنوز مشخص نیست این محموله‌ها دقیقا حاوی چه چیزهایی بوده و همکاری دو کشور در چه سطحی صورت گرفته است.

در گزارش هیات کارشناسان سازمان ملل آمده که مقام‌های جمهوری اسلامی ایران به اعضای این هیات گفته‌اند که اطلاعات‌شان صحت ندارد و تحقیق و تفحص‌شان بر مبنای داده‌ها و اطلاعات نادرست، انجام شده است.

بر اساس این گزارش، کره شمالی در سال ۲۰۲۰ برخلاف تحریم‌های سازمان ملل به توسعه‌ برنامه‌های هسته‌ای و موشکی خود ادامه داده و ۳۰۰ میلیون دلار از بودجه این کار را از طریق اقدام هکرها در سرقت‌های سایبری تامین کرده است.   

طی ماه‌های اخیر، کره‌ شمالی از چند مدل جدید موشک‌های بالستیک رونمایی کرده که یا قدرتمندتر و بزرگ‌تر بوده و یا نقل و انتقال و پرتاب آنها راحت‌تر شده است.

در رژه نظامی ماه اکتبر در پیونگ‌یانگ از یک موشک بالستیک قاره‌پیما رونمایی شد که قابلیت حمل چندین نوع کلاهک را دارد.

بر اساس بررسی‌های هیات کارشناسان سازمان ملل، موشک بین‌ قاره‌ای جدید کره شمالی به احتمال زیاد قابلیت حمل تجهیزات هسته‌ای را نیز دارد.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، نیز پیشتر گفته بود که دولت بایدن در حال بازبینی دیپلماسی دولت دونالد ترامپ در قبال کره‌شمالی است.

جان کربی، سخنگوی پنتاگون، در اولین نشست مطبوعاتی خود همچنین در مورد موضع وزارت دفاع دولت جو بایدن در ارتباط با کره شمالی گفته بود: «ما رویکرد کره شمالی در تقویت توانایی‌های نظامی‌اش را مد نظر داریم. ما دقیقا می‌دانیم هر یک از این توانایی‌های نظامی با چه هدفی طراحی شده و آمادگی خود را در شبه‌جزیره کره حفظ خواهیم کرد.»

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More