شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
سومین فرد قدرتمند واتیکان به اتهام «آمیزش با کودک» کنار رفت

کاردینال استرالیایی برای «رابطه جنسی با کودک» مجرم شناخته شد

کاردینال جورج پِل، قدرتمندترین فرد در کلیسای کاتولیک استرالیا و سومین چهره واتیکان که خزانه‌دار این کلیسا هم بود، به‌ اتهام «آزار جنسی کودکان» از جمله «آمیزش با کودکی زیر ۱۶ سال» در ملبورن استرالیا، مجرم شناخته شد.

پس از چهار هفته و‌نیم دادگاه، صدور این حکم نگاه‌ها را دوباره به سمت کلیسای کاتولیک و آزار جنسی کودکان برگرداند؛ آن هم کمتر از یک هفته پس از آنکه اجلاس واتیکان برای بررسی موضوع آزار جنسی کودکان به دست چهره‌های مذهبی پایان یافت.

این اجلاس استثنایی توصیف شد و در آن ۲۰۰ چهره مذهبی این کلیسا از سراسر جهان گرد آمدند تا تحت فشار خانواده‌های قربانیان، موضوع آزار جنسی و نقش کلیسا در پنهانکاری پرونده‌های این آزارها را بررسی کنند.

 

 

کمی بعد، سه چهره اصلی این کلیسا از جمله کاردینال پِل از شورای مرکزی کلیسای کاتولیک کنار گذاشته شدند.

یک نفر زنده ماند و اعتراض کرد، دومی از سوءمصرف مخدر درگذشت

پِل، تا همین چند ماه پیش، یکی از ۹ مشاور ارشد پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، و خزانه‌دار واتیکان بود؛ البته تا زمانی که پرونده رابطه جنسی‌اش با کودکان به دادگاه رفت.

در ماه دسامبر سال گذشته، پرونده پِل از آزار جنسی دو پسر در دهه ۱۹۹۰ خبر داد. پِل در آن زمان در کلیسای جامع سنت پتریک، اسقف بود و دو پسر را آزار جنسی داد.

او متهم شد که رابطه جنسی شامل دخول آلت تناسلی با یکی از این پسرها برقرار کرده که ۱۶ سال هم نداشته و دومی را هم «دستمالی» کرده است.

یکی از این دو پسر زنده است و بر اساس قوانین استرالیا، رسانه‌ها اجازه انتشار نام او را ندارند. دومین پسر در جوانی‌ به‌خاطر سوءمصرف مواد مخدر درگذشت، اما حالا که دادگاه به نفع این پسرها رای داده است، خانواده او می‌خواهند از کلیسای کاتولیک شکایت کنند چون آن را در مرگ فرزندشان مقصر می‌دانند.

پاپ فرانسیس که در پایان اجلاس اخیر واتیکان، «کشیشان پدوفایل (آزاردهنده جنسی کودکان)» را «ابزارهای شیطان» خوانده بود، هنوز نسبت به این حکم دادگاه واکنشی نشان نداده است.

 

 

تخمین زده می‌شود که کلیسای کاتولیک از دهه ۱۹۸۰ میلادی تاکنون، دستکم ۳/۸ میلیارد دلار به خانواده‌های قربانیان آزار جنسی کشیش‌ها خسارت پرداخت کرده باشد.

یکصد روزنامه‌نگار شاید زندانی شوند

در بررسی پرونده‌هایی که شامل آزار جنسی کودکان می‌شوند، در بیشتر موارد سنت دادگاه‌هایی که به سبک بریتانیاست این گونه است که قاضی به روزنامه‌نگارها اجازه می‌دهد تا در جلسات دادگاه حاضر باشند، ولی محدودیت‌های گسترده‌ای در گزارش روند دادگاه وضع می‌کند. از جمله اینکه نام قربانیان و چهره آنان نباید منتشر شوند.

پس از پایان دادگاه کاردینال پِل و در حالی که جامعه بریتانیا منتظر این است او به چند سال زندان محکوم شود، دادستانی ملبورن برای دستکم ۱۰۰ روزنامه‌نگار نامه نوشت و آنها را متهم کرد که محدودیت‌های دادگاه را در گزارش این پرونده رعایت نکرده‌اند.

این روزنامه‌نگاران اگر در دادگاه مقصر شناخته شوند، با حکم‌ زندان مواجه خواهند شد.

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More