شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
واکنش‌ها به ادعا‌های نتانیاهو درباره برنامه هسته‌ای ایران

کاخ سفید: ایران نشان داده که از تسلیحات ویران‌گر علیه همسایگانش استفاده می‌کند

 

کاخ سفید ادعاهای نخست وزیر اسرائیل مبنی بر تلاش ایران برای ساخت سلاح اتمی را «مستدل» خواند و گفت که ایران نشان داده که حاضر است بر ضد همسایگان خود و کشورهای دیگر از «تسلیحات ویران‌گر» استفاده کند.

در بیانیه کاخ سفید که روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ماه منتشر شد آمده است: «ایالات متحده آمریکا از اطلاعاتی که اسرائیل اخیرا منتشر کرده آگاه است و به بررسی آن‌ها به دقت ادامه می‌دهد».  

نخست‌وزیر اسرائیل، روز دوشنبه طی یک سخنرانی با نمایش مدارکی که آن‌ها را مرتبط با برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی دانست گفت که بر‌خلاف ادعای رهبر و رئیس‌جمهور ایران که سلاح هسته‌ای در این کشور جایی ندارد، تهران پس از امضای برجام نیز فعالیت‌های مخفیانه را برای ساخت سلاح هسته‌ای ادامه داده است.

کاخ سفید هم‌چنین اعلام کرد که این اطلاعات جزئیات جدید و «مستندی» از تلاش‌های ایران برای توسعه سلاح‌های هسته‌ای قابل حمل با موشک، ارائه می‌دهد.

پیش‌تر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، گفته بود «افشاگری‌های» بنیامین نتانیاهو درباره برنامه هسته‌ای ایران «پیام درستی» را ارسال می‌کند و نشان می‌دهد در ارتباط با رفتار جمهوری اسلامی «۱۰۰ درصد» حق با او بوده است. او تاکید کرد: «من فکر می‌کنم این یک پیام صحیح است. ایرانی‌ها هفت سال دیگر پس از منقضی شدن برجام آزادنند که به سمت ساخت سلاح هسته‌ای حرکت کنند. هفت سال بعد همین امروز است، این قابل قبول نیست».

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز مدارک ارائه شده توسط نتانیاهو را «موثق» خواند. او تاکید کرد که کشورش «مدتهاست» که از وجود این مدارک آگاه است.

کنفرانس مطبوعاتی نتانیاهو واکنش ایران را نیز در پی داشت. عباس عراقچی، معاون وزارت امورخارجه ادعاهای نتانیاهو را «مضحک و ساختگی» خواند که با هدف تاثیرگذاری بر تصمیم دونالد ترامپ مطرح شده است. عراقچی گفت: «اینکه نتانیاهو ۱۰ روز مانده به اعلام تصمیم دونالد ترامپ درباره برجام این نمایش را اجرا می‌کند، مشخص است یک تئاتر طراحی شده برای تاثیرگذاری در تصمیم رئیس جمهوری آمریکا است، یا اینکه به دنبال صحنه‌سازی برای از بین بردن برجام هستند و جالب است که همه در این رابطه بسیج شده‌اند و رژیم صهیونیستی در بالاترین سطح به صحنه آمده است».

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، پیش از کنفرانس خبری نتانیاهو طی ‍پیامی در حساب توییتری خود نخست‌وزیر اسرائیل  را به «چوپان دروغ‌گو» تشبیه کرده بود.

بریتانیا و روسیه اما بر حفظ برجام و راستی‌آزمایی تعهدات ایران تاکید کردند. یک سخن‍‍‍گوی دولت بریتانیا اعلام کرد که کشورش هم‌چنان از اجرای توافق «حیاتی و مهم» هسته‌ای با ایران حمایت می‌کند.

خبرگزاری روسی تاس روز دوشنبه گزارش کرد که ولادمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در تماسی تلفنی با بنیامین نتانیاهو بر «اهمیت بسیار بالای» برجام برای حفظ امنیت بین‌المللی تاکید کرد.

از سوی دیگر، فدریکو موگرینی، مسؤول سیاست خارجه‌ اتحادیه‌ اروپا هم تاکید کرد که ایران به‌طور کامل به تعهداتش عمل کرده است. موگرینی گفت: «آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای تنها سازمان بی‌طرف و بین‌المللی مسؤول نظارت بر تعهدات هسته‌ای ایران است. هر کشوری که اطلاعاتی درباره عدم پایبندی ایران به تعهدات هسته ای خود دارد، باید آن‌ها را در اختیار مرجع شناخته‌شده و قانونی قرار دهد».

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More