شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

کاخ الیزه: حقوق بشر در کانون دیدار هفته آینده مکرون با اردوغان

 

امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه قرار است روز جمعه هفته جاری با رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه دیدار کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، روز شنبه نهم دی‌ماه، کاخ الیزه ضمن اعلام خبر این دیدار تاکید کرد که مکرون موضوع حقوق بشر را با همتای ترک خود مورد بحث قرار خواهد داد.

سفر اردوغان به فرانسه در حالی است که وی به خاطر ادامه سرکوب نیروهای مخالف دولت، دستگیری‌های گسترده پس از کودتای نافرجام سال گذشته و نیز بازداشت صدها روزنامه‌نگار با انتقادات بین‌المللی روبروست.

در اطلاعیه کاخ الیزه در خصوص این دیدار آمده است:« این دیدار فرصتی برای به بحث‌گذاشتن موضوعات مورد علاقه دو طرف از جمله بحران سوریه، موضوع فلسطین و همینطور حقوق بشر در ترکیه خواهد بود.»

پس از یک سال تنش در روابط ترکیه با دولت‌های اروپایی بر سر مسائلی همچون نحوه برخورد ترکیه با نیروهای مخالف دولت و اقلیت‌های قومی مانند کردها، دولت اردوغان خواستار بهبود این روابط شده‌است.

اندکی پس از شکست کودتای نظامیان در تابستان سال گذشته در ترکیه، دولت تحت رهبری اردوغان دست به یک رشته اقدامات تنبیهی برای عاملین کودتا زد. ۵۵ هزار نفر تاکنون دستگیر شده‌اند و هزاران کارمند دولتی اخراج شده‌اند، امری که از جانب اتحادیه اروپا و برخی سازمان‌های حقوق بشری مورد انتقاد واقع شده است. منتقدان می‌گویند اردوغان از کودتای نافرجام برای سرکوب مخالفان خود استفاده کرده است. مکرون گفته است که ترکیه به شیوه‌ای کاملا واضح از اتحادیه اروپا فاصله گرفته است و این امر تبعات خود را خواهد داشت.

ترکیه اکنون به عنوان بزرگترین زندان روزنامه‌نگاران در جهان شناخته شده‌است. رئیس‌جمهور فرانسه چندماه پیش مجبور شد تا از دولت ترکیه رسما بخواهد تا موپ بوریو، روزنامه‌نگار فرانسوی محبوس در این کشور را آزاد کند.

انتظار می‌رود مکرون در این دیدار و در خلال مطرح کردن حقوق بشر موضوع کردها به عنوان بزرگترین اقلیت نژادی در ترکیه را به بحث گذارد. دولت ترکیه سال گذشته صلاح الدین دمیرتاش رهبر حزب «دموکراتیک خلق ها» به همراه تنی چند از نمایندگان پارلمان از این حزب را با اتهاماتی سیاسی به زندان فرستاد. حزب دموکراتیک خلق ها با ۵۹ کرسی در مجلس ترکیه که ۵۵۰ کرسی دارد، سومین حزب بزرگ این کشور به شمار می رود.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More