شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ژاک شیراک، رییس جمهوری پیشین فرانسه درگذشت

ژاک شیراک، رییس جمهور پیشین فرانسه و یکی از سیاستمداران باسابقه این کشور، در سن ۸۶ سالگی درگذشت. 

اعضای خانواده آقای شیراک، روز پنج‌شنبه چهارم مهر، در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه درگذشت او را تایید کردند.

نمایندگان پارلمان و سنای فرانسه بلافاصله پس از انتشار خبر درگذشت شیراک، به احترام یاد و خاطره او، یک دقیقه سکوت کردند.

شیراک که در سال ۲۰۰۵ دچار سکته مغزی شده بود در سال‌های اخیر به علت بیماری آلزایمر و ناشنوایی، توان حضور در مجامع عمومی را نداشت و تقریبا از عرصه سیاست فرانسه محو شده بود.

او یکی از سیاستمداران راستگرای فرانسه بود که به مدت دوازده سال، از ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۷ میلادی، ریاست جمهوری این کشور را عهده‌دار بود و  پس از آن جایش را به نیکلا سارکوزی، یکی از وزرای دولت خود داد.

شیراک از اواسط دهه ۶۰ میلادی وارد عرصه سیاسی فرانسه شد؛ چهره‌ای که در دهه‌های بعد به یکی از قدرتمندترین اعضای احزاب دست راستی در فرانسه تبدیل شد. 

او پیش از آن که در سال ۱۹۹۵ به قدرت برسد، یکی از رقبای اصلی فرانسوا میتران، از حزب سوسیالیست در دهه ۷۰ و ۸۰ میلادی بود. 

شیراک در سال‌های میانی دهه هفتاد، نخست وزیر دولت والری ژیسکار دستن بود و با کناره گرفتن از پست نخست‌وزیری باعث تضعیف ژیسکار دستن و پیروزی میتران در انتخابات شد. بسیاری به خاطر این کار به او انتقاد کردند و هیچ‌گاه این عمل را که به خیانت تعبیر می‌شد، نبخشیدند.

همچنین شیراک برای نزدیک به دو دهه شهردار پاریس، پایتخت فرانسه بود.

او در مجموع سه بار به شهرداری پاریس، دو بار به نخست وزیری فرانسه و دو بار به مقام ریاست جمهوری این کشور رسید.

مخالفت شیراک با جنگ عراق در سال ۲۰۰۳، همچنین تلاش‌های او در زمینه حفاظت از محیط زیست و سخنرانی معروفش که در آن گفت «خانه ما می‌سوزد»، از نکات قابل توجه در کارنامه کاری او هستند.

همچنین در عرصه سیاست داخلی فرانسه، به رسمیت شناختن مسئولیت دولت فرانسه در جنایات نازی‌ها، کوتاه شدن دوره ریاست جمهوری از هفت سال به پنج سال و اتخاذ تدابیری برای کاهش مرگ و میر در جاده‌های فرانسه از دیگر اقدامات ماندگار اوست.

شیراک همچنین در زمان ریاست جمهوری خود، با محمد خاتمی، رییس جمهوری وقت ایران و حسن روحانی، رییس وقت شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی در کاخ الیزه دیدار و درباره مسائل مختلف از جمله پرونده هسته‌ای ایران گفت‌وگو کرده بود.


تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More